haveri kedja/drev/lager?

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
jo har haft den tanken själv men nu fick jag tag i allt ja behöver till ett rimligt pris så nu gäller de bara att få tummen ur å fixa skiten.

men.. skruven.. nånstans kommer den ju ifrån.,..


Är du säker på att bulten låg i huset.... måste bara få fråga.
Vilken dimension har den?
Verkar den ha gått av?
 

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
På locket till växellådan sitter det en nivå plugg men en M6 bult eller om den var mindre med en gummi historia som expandera när man skruvar fast den, är det inte den?
 

magema

Ny medlem
15 nov 2005
2
0
1
Goeran har rätt, det är nivåpluggen som sitter i locket till växelhuset. Det är en gummiexpander som sluter tätt i hålet, men i detta fall är gummit bortslitet. Köp ny plugg och glöm inte att det skall vara en bricka på utsidan så att inte pluggen kan sugas in på nytt.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Undrar om jag skulle ta och plocka isär mitt kedjehus tro, det kvenar och glappar ganska duktigt där inne :rolleyes: Drivaxellagret ser nog ännu värre ut än här i tråden med tanke på hur fort oljan rinner ur :afraid:
Hur tror ni att ett lager ser ut efter minst 50-100 mils körning utan smörjning bortsett från lite snö?
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Hur tror ni att ett lager ser ut efter minst 50-100 mils körning utan smörjning bortsett från lite snö?
beror på :p antigen är det helt slut eller så funkar det fortfarande. körde 2 säsonger med citatiom utan olja i kedje huset :p prova att fylla på en gång men det va som att hälla brevid :p så då sket jag i det och körde ändå och det håller än :p
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
beror på :p antigen är det helt slut eller så funkar det fortfarande. körde 2 säsonger med citatiom utan olja i kedje huset :p prova att fylla på en gång men det va som att hälla brevid :p så då sket jag i det och körde ändå och det håller än :p
Det låter som en karatematch där inne när jag släpper gasen eller bromsar så drivaxeln har nog ganska gott om svängrum :) Sen ylar den vid körning och jag måste spänna kedjan lite titt som tätt. Så lagret är nog både tvärslut och fungerande. Det är väl som boggihjulens lager som är så slut att hjulen inte tar i mattan längre. De viker omkull sej bara :eviltongue:

Det ända som hände när jag fyllde på olja var att den tog med sej en massa järnspån från drev och kedja in i lagret på väg ut så den lät ännu värre :argh:
 

Freddefart

Aktiv medlem
8 sept 2009
68
0
6
Köpte en Zr600.. skulle byta hastighetswire.. tog bort vinkel växeln. hehe det jag hitta var EN kula som låg i fettet. sen fans det inget mer än en drivaxel och ett ännu större hål i chassit. . skotern har funkat bra ändå. måste gått tungt. tänk vad den ska spinna på nu när det finns mer än en kula i kullagret ;)



Undrar om jag skulle ta och plocka isär mitt kedjehus tro, det kvenar och glappar ganska duktigt där inne :rolleyes: Drivaxellagret ser nog ännu värre ut än här i tråden med tanke på hur fort oljan rinner ur :afraid:
Hur tror ni att ett lager ser ut efter minst 50-100 mils körning utan smörjning bortsett från lite snö?