Haveri re 600 :(

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Hur ser toppen på kolven ut? Stiften?
Fan har ju en RE själv så nu börjar man bli lite orolig *S*

Man får väl söka sig tillbaka till Yamaha stallet nästa år. Fan bättre att sitta några gånger per säsong än att få haveri.
jag funderar på samma sak, för nålarna står rätt och jag har original bestyckning, men jag ska sätta ihop den och spreja startgas över alla gummi grejer! för den har gått för snålt tydligen.
Kolla plastdrevet som sitter på axeln som driver vatten och oljepumpen, var orsaken för ett haveri för mig en gång
vart sitter det drevet? på vilken axel? men den har i alla fall fått för lite soppa och gått för varm, det ser man på kolven.... för den har smält lite på kanten
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
nu har den ny kolv, cylinderna var det bara kolvrester i så det gick bort med saltsyra. haveriet var pga att förra ägaren hade bestyckat den på tok för lågt, därför den dog när man tröck fullt. så den nöp mär jag körde i ca 70 i jämngas på en is... men nu går den grymt bra! ombestyckad mm :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kasta du dit orginal eller gick du på 370's ? Har 360s på min men kör ju inte när det är svin kallt eller att man håller stumt några längre sträckor. På delgas går den dock inte snålt. Hade funderingar på att gå upp i storlek och sänka nålen lite, men ska ju upp till fjälls nu och lär ju knappast vara nå kallare väder vid kusten här framöver...
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
jag satte dit 370, men rörde inte nå på låg. men för att vara säker nu så har jag höjt nålen och har 20 på låg, går kanske lite fet. men det är ju bättre de. mrn på isen när den skar så höll jag jämngas i 70, så lite handhavare fel är det säkert också
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ok. Hur kallt var det då den skar? Med 360s så ska man köra på typ 1000m+ och max ner till -20 grader. 380 samma fast på havsnivå. Nu är man ju inte ute med en re i dom temperaturerna ändå pga den usla rutan hehe.
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
jag skulle ta lös avgasporten idag för att titta på kolven, så jag skruvade lös den och ska ta bort den. men den är helt stum, går inte att dra ut den. så jag tog bort toppen och försökte trycka på den, men den är fortfarande stum. vad kan ha hänt? får ju inte bort den!
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
okej, men kollade på oljan nu. de var mineral. men jag har bara kört en tank på den?? kan dom sota fast ändå?? och vad händer om man kör med portar dom har sotat fast?