Bromsning Snöskotrar
Hej som ni kunde läsa på länken till SnowRider har MC-Xpress slutat bromsa snöskotermotorer. Dom slutade på grund av arbetsmiljön. Vi på TIKKA RACE hade samma bekymmer med avgaser i dynorummet. Det är mycket svårt att hitta ett system för utsug som inte påverkar mottrycket i avgasystemet oftast blir trycket för lågt på lägre varv då fläksystemet suger för hårt och mottrycket för stort på full belastning. Vi byggde helt nytt avgasutsug för massor med tusenlappar men det räckte inte. Vi kunde mäta upp alldeles för höga emissionsvärden vid manöverbordet ändå.
Vi kör numera alla snöskotrar utomhus där vi har en kärra som skotern står på och som rullas ut när motorn ska bromsas. Dynooperatören sitter själv inne i manöver rummet ( Dynobunkern) och kör motorn med färreglage. Fördelarna är många vi mäter effekten vid den temperatur som skotern vanligtvis används vid och slipper bestycka ner extremt mycket. Vi ser att värdena stämmer bättre och arbetsmiljön är det inga bekymmer med längre.
Vi tar 1950: - för en bromsning och kör då 5-6 gånger för att få bra repetition. Kunden får tillfälle att testa olika bestyckningar ev. olika pipor mm. Testen tar ca 3Tim. Om fler tester ska köras kan Dynon hyras längre tider. Vi mäter HP Corr Vridmoment Corr Nm Bränsleflöde, BSFC, Liter bränsle per Tim, Luftflöde, avgastryck, luftboxtryck, avgastemp motortemp, Avgasemissioner HC, CO, CO2, NO. Corrigeringen sker i datorn med hjälp av Barometer Temp och fuktighetsmätningar till industristandard.
Nyhet för i år vi bromsar även Vattenskotrar
Vi bromsar inte MC eller Mopeder
Mvh Matts Tikka
TIKKA RACE SWEDEN
info@tikka.se
www.tikka.se