Helt ihopsjunken Extra-12 boggie

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nej, jag menade att du inte får något fjädringsmotstånd när inte boggins fästpunkter sitter i chassit... jag missförstod dig och trodde att du bara kollat med boggin urtagen.

Jag förstår inte - antingen har du fjädrarna monterade eller inte. Om den ändå sjunker ihop har någon ledinfästning helt gett upp, dvs krafterna fortplantar sig inte till fjädrarna över huvudtaget.

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Nu sitter i alla fall boggien på plats på skotern igen, den fjädrar i alla fall någorlunda men det känns inte 100. Jag fann inga fel på någon ledinfästning eller annat (2 andra har också kollat), däremot när jag fick för mig att ändå montera tillbaka allting så föreföll boggien fungera relativt normalt om än den som sagt inte känns 100, men vi får väl se på lite snö hur den beter sig i guppen

Dock ett problem och det är att boggien inte alls planar mot golvet så att säga, mer mindre endast främre delen på boggien låg emot garagegolvet, jag provade att spänna balataremmarna 2 snäpp (de har alltid varit i lägsta innan) och det gjorde väl en del men jag tycker det är långt ifrån så bra som det behöver vara.

Balataremmarna är väl det man justerar det med eller har man andra justeringsmöjligheter?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det sitter väl momentstag på den där boggin eftersom den är helkopplad? Är du helt säker på att det sitter rätt dämpare bak?

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Det sitter i alla fall samma dämpare bak som det satt på förra året och då fungerade den klockrent. Men jag skall prova att släppa lite på justeringen på främare dämparens fjäder

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Ingenting har löst problemet. Såväl bakre som främre dämparen har jag justerat på "mjukaste" läget, främre fjädern (alltså den runt dämparen) är justerbar och den har jag haft såväl hårt som absolut mjukast justerad, ballataremmarna har jag testat att spänna. Allt tryck på boggien är ändå fortfarande i framkant av boggien