Hemmabygd torque arm! bild

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
håller på att bygga en ovanstående till min xr 800, då jag hört att vevaxeln vill tydligen ha en sådan.

har tagit ett k-stag från e a-klass, delat på, gängat m10 och skruvat in dem i en distans med m10 gänga. plattan ska bearbetas för att passa på blocket, vad tror ni om det?

mvh
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
såg väl bra ut
lite loctite på gängorna så de inte vibrerar upp vore ju kalas vid montaget
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
absolut, kom just på.. den här tråden skulle kanske vart på projektplatsen.. hmm
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
"har tagit ett k-stag från e a-klass, delat på, gängat m10 och skruvat in dem i en distans med m10 gänga"
Ser BRA & seriös ut !

...men du får gärna utvecka lite mera i detalj vad du gjort och hur du gjort ;)

För att det du gjort skall kunna vara justerbart så måste ju den ena vara HÖGER gängad och den andra VÄNSTER gängad samt justeringen på mitten vara både och...

;)


.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag slopade den gamla metallplattan och tob vinkelslipen och kapate isär en grov fyrkantsprofil och efter lite kapning, slipning, borrning av hål osv och sen efter det lite nissan sprayfärg (metallic) så blev resultatet så här​


sen passade jag på att skruva fast bläcket på motorn när jag ändå tippade upp den för att byta motorkuddar. efter monteringen såg det ut så här​


Har ännu inte monterat fast armen, har inte haft tid eller lust då jag haft annat att göra. angående hur den är gjord så är det likadan gänga på båda stagen. hade en liten tanke på att man kanske skulle kunna justera in längden på den innan man skruvar dit kolbultarna. annars om det inte blir bra har jag en enklare lösning som bland annat involverar k-stag från mb w210 (gamla e-klass) då det inte sitter kulleder i ändarna, utan öglor istället... återkommer med fler bilder när den blivit riktigt monterad.

mvh
 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
då ställer väl jag en dum fråga kanske för er erfarna, men frågar man inget får man inget veta :p
vad har den armen för funktion?