HJÄLP! Skidoo blizzard

G Karlsson

Medlem
21 dec 2006
8
0
1
Sala
hej har har precis köp mig en ski-Doo Blizzard 5500 1979.

Nu efter första provturen har det blivit ett smärre problem tyvär, hjulen på drivaxeln har börjat kugga över och har glidit snett så den driver inte som den ska och gör så att mattan "spårar ur".

Så nu har jag rivit ner transmitionen på höger sidan så där är axeln helt lös men problemet är på vänster sida där hastighetsmätarviren går in, jag har fått bort sjäva adaptern för viren men jag får inte loss axeln ur lagret som sitter där?

sitter det nått låsclips tro? eller är den fastsatt på nått annat vis?

jag har läst runt lite men inte hittat något matnyttigt tyvär men jag har sett att det finns några Blizzard fantaster som kanske har tagit loss främmre axeln förut?

Tack på förhand.

MVH:Gustav

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
ta bort alla skruvar så bored de lossna det brukaar sitta en bricka med en insex skruv på före lagret ta bort den så kan du nog knacka ur lagret.. men kom i håg att lagren är pressade på axeln

G Karlsson

Medlem
21 dec 2006
8
0
1
Sala
jag har inte hittat nån bricka med nån låsskruv på inte heller några låsringar men på innsidan satt det som en packbox för att skydda lagret som man kunde pilla ur.
där innanför trodde jag det skulle finnas nån typ av låsring men det enda jag hittade var ett rostigt lager så förmodligen har de bara rostat ihop ordentligt :(

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Grattis till ett bra köp! :)

När jag bytte matta på min så var det bara att ta lös vajern och några bultar på den sidan. Bl a en ganska stor bult som det var svårt att komma åt. Dessutom tror jag att den kuggar över för att du nog har "breda drevet" på mattan fast smala drev på axeln. Så hade jag, fast blev såklart bättre med "smala drevet" på nya mattan så dreven passade perfekt i hålen. Hålen är dubbelt så stora på "breda drevet" så att kanske inte så konstigt att den ej är följsam. På min hade ett drev vridits ett halvt varv på axeln så var säker på att du har riktig storlek på dreven.

Tror du inte kommer få lös "hastighetsklumpen" eller vad man ska kalla det på axeln för det fick inte jag...istället får du trycka in axeln mot variatorsidan.

Vad har du tänkt att göra när du rivit allt?

G Karlsson

Medlem
21 dec 2006
8
0
1
Sala
Grattis till ett bra köp! :)

När jag bytte matta på min så var det bara att ta lös vajern och några bultar på den sidan. Bl a en ganska stor bult som det var svårt att komma åt. Dessutom tror jag att den kuggar över för att du nog har "breda drevet" på mattan fast smala drev på axeln. Så hade jag, fast blev såklart bättre med "smala drevet" på nya mattan så dreven passade perfekt i hålen. Hålen är dubbelt så stora på "breda drevet" så att kanske inte så konstigt att den ej är följsam. På min hade ett drev vridits ett halvt varv på axeln så var säker på att du har riktig storlek på dreven.

Tror du inte kommer få lös "hastighetsklumpen" eller vad man ska kalla det på axeln för det fick inte jag...istället får du trycka in axeln mot variatorsidan.

Vad har du tänkt att göra när du rivit allt?
okej tack för svaret, det ser ut som jag har rätt drev men det ena har virdit sig på axeln så att dom driver olika och sen har dom förskjutit sig på axeln så mattan kommer inte rätt i tunneln.

de är de jag ska fixa bara jag får loss axeln sen blir de nya lager och packboxar och skruva ihop den igen.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Okey. Det låter bra :) drivaxellagret fick aldrig jag av men den va så fräsch så jag bytte den aldrig. Har du ~22mm breda drev så har du "smala drevet". Jo, ena drevet på min hade vridit sig också fast de hade aldrig glidit åt sidan.

G Karlsson

Medlem
21 dec 2006
8
0
1
Sala
Okey. Det låter bra :) drivaxellagret fick aldrig jag av men den va så fräsch så jag bytte den aldrig. Har du ~22mm breda drev så har du "smala drevet". Jo, ena drevet på min hade vridit sig också fast de hade aldrig glidit åt sidan.

nu har jag fått bort lagret, de satt ingen låsring det var bara ordentligt fastrostat, jag var tvungen att tillverka en special avdragare för att skjuta ur axeln ur lagret.
så nu har jag köp nya lager och packboxar så nu är de bara att skruva ihop och fortsätta väntan på snö :)

jag anntar att jag har smala dreven, har dock inte mätt dom men de ser ut så.