Hjälmen.

AlexanderB

Välkänd medlem
30 nov 2007
162
0
6
Stockholm
I går så sa jag till min kompis att jag skulle lacka om min hjälmen, men då så han väldigt hastigt:
- Nej är du helt galen hjälmen kommer ju spricka óch gå sönder!
Då sa jag att var de dummaste jag hade hört, men för att vara på den säkra sidan så vill jag kolla med er om han har rätt eller fel.

Tack på förhand!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vad jag läst så ska limmet från tex. klistermärken "fräta" på plasten eller något liknande så den spricker lättare.

Men färg har jag då aldrig hört nått!
Jag har då bara hört samma att man inte ska sätte egna dekaler på hjälmarna.

Känner en kille som lackade sin hjälm ii sommras och den är väl använd och det är då inga fel på den.
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Jag vet också ett antal som har lackat sina hjälmar, inga fel på dessa, men vet inte om de har slagit hjälmen hårt.. Jag menar att han som sa att den kommer att spricka och gå sönder menar kanske att den blir så försvagad att den spricker och går sönder vid små smällar.. ? :D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja frågade min kompis om hjälmen han lackade och han stuntar ju å han har slagit hjälmen ett antal gånger och de har inte blivit nån spricka i den.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Det beror även lite på vilken färg man använder. Nog finns det färger som "fräter" på det mesta.
Men att hjälmen skulle bli som ett korthus av att sprayas med t ex en enkomponentfärg, det köpter jag inte.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Dom flesta färger försvagar hjälmar, men man måste nog göra vetenskapliga labbtester för att kunna se skillnaden om man kör med vanlig enkomponents lack.
Så det är ingen större fara att lacka den,använd bara inte epoxi lacker.

Tänk bara på att en hjälm som fått ett par smällar redan kan vara försvagad , och många bäckar små..........

Dessutom så om nåt händer så spricker inte en hjälm då den lackas eller dyl, den blir bara mjukare i skalet och iomed det så skyddar den inte lika bra.
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Ja det har då inte många råd med..fan man tappar ju hjälmen i golvet stup i kvarten :D
Men då kan du ju sluta använda hjälmen :p, ingen ide att ha på sig ett skydd lika starkt som ett pepparkakshus på huvudet.. :p
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
min hjälm skyddar nog inte godkännt något mer, första sommarn så var den ner i gruset några gånger (cross) å sen har den ju slagit i asfalt, is å snö.. 2 år sedan jag köpte den haha :p men bättre än inget!