Dyrare hjälmar kan jämföras med en bil och dess deformationszoner. Tanken är att så mycket energi som möjligt ska sugas upp i skalet och det sker genom att hjälmen går sönder/deformeras på ett kontrollerat sätt vid krock. Ju mer hjälmen deformeras, desto mer energi tar hjälmen upp. Konstruktionen är ofta gjort i flera lager så att de yttersta lagren är de som tillåts ta upp deformationer, och därefter blir de inre lagren stummare så att deformationerna inte fortsätter för långt. Dessa hjälmar är känsliga för stötar eftersom det innebär att de yttre lagren deformeras (jmf äggskal).
En billigare hjälmkonstruktion är gjort med ett homogent plastskal med madresserande material under skalet. En sådan konstruktion tar inte upp energin i smällarna på samma sätt. Billigare hjälmar är farligare av flera anledningar, t ex så studsar hjälmen från hindret efter kraschen.
Målning då? vad händer?
Den billigare hjälmen med ett tjockt plastskal typ schampoflaska/hockeyhjälm borde nog kunna målas utan att målningen ger någon mätbar effekt på dess skyddande funktion. Färgens påverkan på det ytterska plastlagret bör vara försumbar så länge det inte handlar om någon slags extremmålning.
Den dyrare hjälmen borde man nog fundera lite mer på vad som händer vid målning, inte lika självklart att färgen inte påverkar skalets energiupptagande förmåga. Det kan vara så att skalets funktion är starkt beronde av vissa materialegenskaper som påverkas av färgen.
Sen är det ju så att målningsmotiv typ "ski-doo" eller "rotax" gör en annars helt fungerande hjälm helt obrukbar