Hjälmen.

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
min hjälm skyddar nog inte godkännt något mer, första sommarn så var den ner i gruset några gånger (cross) å sen har den ju slagit i asfalt, is å snö.. 2 år sedan jag köpte den haha :p men bättre än inget!
Haha, joo jag var ju inte seriös precis när jag skrev att det är lika att köra utan ! :p, Nog har min hjälm vart i backen ett x antal gånger när man har lekt med både fiddy och skoter men inte har jag då tänkt att byta ännu :D ( ca ett och ett halvt år gammal )
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Men då kan du ju sluta använda hjälmen :p, ingen ide att ha på sig ett skydd lika starkt som ett pepparkakshus på huvudet.. :p
Haha..nja inte riktigt :rolleyes:

Den skyddar nog lite bättre åsså är den bra mot kylan så man inte förfryser sig ^^
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Dyrare hjälmar kan jämföras med en bil och dess deformationszoner. Tanken är att så mycket energi som möjligt ska sugas upp i skalet och det sker genom att hjälmen går sönder/deformeras på ett kontrollerat sätt vid krock. Ju mer hjälmen deformeras, desto mer energi tar hjälmen upp. Konstruktionen är ofta gjort i flera lager så att de yttersta lagren är de som tillåts ta upp deformationer, och därefter blir de inre lagren stummare så att deformationerna inte fortsätter för långt. Dessa hjälmar är känsliga för stötar eftersom det innebär att de yttre lagren deformeras (jmf äggskal).

En billigare hjälmkonstruktion är gjort med ett homogent plastskal med madresserande material under skalet. En sådan konstruktion tar inte upp energin i smällarna på samma sätt. Billigare hjälmar är farligare av flera anledningar, t ex så studsar hjälmen från hindret efter kraschen.

Målning då? vad händer?
Den billigare hjälmen med ett tjockt plastskal typ schampoflaska/hockeyhjälm borde nog kunna målas utan att målningen ger någon mätbar effekt på dess skyddande funktion. Färgens påverkan på det ytterska plastlagret bör vara försumbar så länge det inte handlar om någon slags extremmålning.
Den dyrare hjälmen borde man nog fundera lite mer på vad som händer vid målning, inte lika självklart att färgen inte påverkar skalets energiupptagande förmåga. Det kan vara så att skalets funktion är starkt beronde av vissa materialegenskaper som påverkas av färgen.
Sen är det ju så att målningsmotiv typ "ski-doo" eller "rotax" gör en annars helt fungerande hjälm helt obrukbar;)
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det var väldigt många "förståsigpåare" här (förutom nån enstaka)

Vad är det för typ av hjälm som ska lackas? Plasthjälm eller en dyrare komposithjälm?

Dom dyrare komposithjälmarna, typ glasfiber/kolfiber går till 90% att lacka om då dom i regel redan är lackad från fabrik.

Dom billigare gjutna plasthjälmarna ska man passa sig för att lacka då deras egenskaper kan skadas tack vare att plasten kan försvagas av lösningsmedlen i färgen