Hjälp ang val av skoterhjälm!

F

Fredrikkoraudi

Tjenare :)

Som topic.. jag ska köpa en ny skoterhjälm nu pga den som jag har är upp emot 5 år gammal o immar direkt du sätter på den å börjar andas...

Jag har köpt ett par splitternya Scottbrillor med dubbelglas o mycket ventilation här å där å dom garanterar dom ska vara 100% imfria när man betalar 900 kr.. köpte dom, han ta på mig hjälmen å starta skotern å köra ca 2 km, whiii, immade gjort dom så de small om det..

Så nu har jag lämnat tillbaka dom å fick tillbaka mina 900 kr och är på G efter en ny hjälm..

Min första Idé är en intergralhjälm ifrån handelsboden.com o heter "GRANVILLE GL" (Om ni trycker på hjälmar o sedan intergral så hittar ni den) och den ska ha pinlockvisir och ska göra så jag HELT slipper imma.
Då ska jag isf köpa till ett annat visir som är 80% mörkt som man kan ha sedan när det är sol ute..

Min andra ide är en annan Crosshjälm ifrån handelsboden, TERMINATOR heter den o ska tydligen vara bra o prisvärd, fast då måste jag köpa till ett par andra goggles igen..

Jag använder denna facemask just nu (Jasonstuk)

http://www.duells.se/katalog/Assets/product_images/small_pics/96-652.jpg

Den ska göra så att all varmluft far ner under hjälmen o ska förhindra imma o de blev liite bättre men inte mycket

Har någon erfarheter av dessa hjälmar eller något annat vettigt förslag?

/F

Bobbo V

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Uppsala
Tja!

Jag köpte en ny hjälm i slutet av förra året, en Nolan N102 Classic N-COM. Dubbelvisir, nerfällbart solskydd, utandningsskydd? (osäker om det heter så), helt öppningsbar. Den är jag riktigt nöjd med! Den immar nästan aldrig igen, enda gången det immar är om du råkar få in snö mellan visiren, det är INTE bra men annars så är det inga problem. Jag har provat dom flesta temperaturer, från 0 gradigt till 23 minus.

/Bobbo

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jag har beställt en "Snowpeople SP-2 System"-Hjälm som borde komma nu i veckan. Så har ju inte kunnat prova ännu.

Så här stod det om den iaf:
Öppningsbar hakdel
Hjälm med urtagbar DuPont Cool-Max inredning
Levereras med dubbelvisir samt utandningsskydd

Beställde ifrån http://www.skoterdelen.com
Gillar mattsvarta ickedekal-stuket, bild på "personlig utrustning" "Hjälmar" sen längst ned på 1:a sidan.

F

Fredrikkoraudi

HenkeEdge skrev:
Jag har beställt en "Snowpeople SP-2 System"-Hjälm som borde komma nu i veckan. Så har ju inte kunnat prova ännu.

Så här stod det om den iaf:
Öppningsbar hakdel
Hjälm med urtagbar DuPont Cool-Max inredning
Levereras med dubbelvisir samt utandningsskydd

Beställde ifrån http://www.skoterdelen.com
Gillar mattsvarta ickedekal-stuket, bild på "personlig utrustning" "Hjälmar" sen längst ned på 1:a sidan.
Okej! Tackar så mycket för info! Hade du kunna meddela hur det gick när du testar den första gången? Hade varit SJUKT uppskattat! :)

/F

F

Fredrikkoraudi

Bobbo V skrev:
Tja!

Jag köpte en ny hjälm i slutet av förra året, en Nolan N102 Classic N-COM. Dubbelvisir, nerfällbart solskydd, utandningsskydd? (osäker om det heter så), helt öppningsbar. Den är jag riktigt nöjd med! Den immar nästan aldrig igen, enda gången det immar är om du råkar få in snö mellan visiren, det är INTE bra men annars så är det inga problem. Jag har provat dom flesta temperaturer, från 0 gradigt till 23 minus.

/Bobbo
Det låter bra! Kollade precis på en sådan idag men ja tyckte den var på tok för dyr!

/F

F

Fredrikkoraudi

PowderSpecial skrev:
Har också köpt en ny hjälm från skoterdelen en Arioh vet ej vad den heter http://www.skoterdelen.com/Bilder/17-949-55_stor.jpg
är ganska missnöjd med den den immar igen direkt man sätter på sig den och pga att jag har glasögon så e det inte så bra..
Någon som vet ifall det finns nått man kan typ smörja in visiret med?
TAckar så mycket för varningen! Men har du testat att ha den liiiiiiiiiiite öppen när du kör?

Det finns att köpa nån spray som förhindrar imma, vet dock ej om de fungerar!

/F

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
jooo har provat det men den vill inte vara bara liiiiiiiiiiiiiiiite öppen verkar ha lite olika lägen som den kan vara öppen så ifall jag har den lite lite öppen så far den igen. Och ifall jag har den lite mer öppen så blir det inge bra då glaset e svart då blir det puckat..

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
PowderSpecial skrev:
jooo har provat det men den vill inte vara bara liiiiiiiiiiiiiiiite öppen verkar ha lite olika lägen som den kan vara öppen så ifall jag har den lite lite öppen så far den igen. Och ifall jag har den lite mer öppen så blir det inge bra då glaset e svart då blir det puckat..

nu ska vi väl inte dömma ut hjälmen helt den har ju trots allt bara varit med några 100 meter totalt i vinter ;)

F

Fredrikkoraudi

PowderSpecial skrev:
Ajfasen, de kom som ett slag i ansiktet :/

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Fredrikkoraudi skrev:
Okej! Tackar så mycket för info! Hade du kunna meddela hur det gick när du testar den första gången? Hade varit SJUKT uppskattat! :)

/F

Jodå, den har inte dykt upp idag iaf, men man hoppas ju på att den kommer i veckan. Skriver i tråden sedan när jag testat den.

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Silly Bear skrev:
nu ska vi väl inte dömma ut hjälmen helt den har ju trots allt bara varit med några 100 meter totalt i vinter ;)

Exakt och man kanske flåsar lite extra när man måste dra upp summiten hela tiden

F

Fredrikkoraudi

PowderSpecial skrev:
Exakt och man kanske flåsar lite extra när man måste dra upp summiten hela tiden
Hörrudu ;)

De ända man flåsar åt är när man måste hålla i sig hårt när man drar på :)

Jonny_S_län

Aktiv medlem
1 jan 2000
77
0
6
Jag har en Lazer revolution hjälm med utandningskydd..omöjligt att få den att imma..men va fan gör det...Kjörde sönder en framdämparen i helgen ..fjäder och rubbet borta..någon som vet om en äckligt billig clickdämpare till AZ 600 01'? :(