Beklagar BOOST, men jag måste svara emot lite angående Rotax tillförlitlighet...
Du har dömt ut Rotax serie III-motorer så länge som jag varit inne på forumet, och Etec.800 har du varnat folk för att köpa i snart 10 år.
Och säkert så finns det en del motorer som rasat p.g.a vevaxellagren och krökta vevaxlar, men att de skulle vara tickande bomber är nog att överdriva väldigt mycket.
För realistiskt och statistiskt så har BRP haft en bit över 50% av skotermarknaden de senaste 20-25 åren, och skulle Rotax motorer vara så otroligt veka att de inte klarar mer än 300-800 mil så skulle det stå en Lynx eller Ski-Doo i varannan buske efter skoterlederna vintertid.
Visst, du hävdar att det är de största motorerna med slutna lager som är "farligast" att köpa om de passerat 500 mil, men hur många sådana har det inte sålts sedan serie III kom? Och BRP säljer fortfarande mer än 50% av alla skotrar... och skrotarna är inte överbelamrade av BRP-lik, och Rinab har inte massförsäljning på vare sig vevaxlar, fett eller fettade lager. Vore problemen så omfattande, så skulle BRP vara nere på Arctic Cat och Yamahas försäljningssiffror nu...
Så en inte alltför dålig gissning är att många av motorhaverierna helt enkelt beror på handhavandefel OCH självutnämnda stjärnmekaniker som tycker att de kan och måste renovera en fungerande motor, i förebyggande syfte (som det så ofta står i säljesannonserna)
Nä, som köpare av begagnade maskiner så måste man vara kritisk och noggrann, och vänta tills det dyker upp en skoter som ser välvårdad ut. Med fin matta, rent motorutrymme, hel plast och skidor, raka metalldelar och framför allt en säljare som känns ärlig, då kan man nog få en skoter som funkar länge, även om alla köp av motorfordon är gambling.
Köp inte en maskin som har "bäst pris på Blocket", för det har den av en anledning.