Byta spridare eller inte. Har flödat alla och de ligger inom procenten från varann, både fullast och dellast (simulerat). Det är mao egentligen inget fel på spridarna, de lämnar de det ska lämna. Har köpt två spridare uti-fall men nu tvekar jag om jag ska montera dessa. De går inte att lämna tillbaka men de har ju ett värde och går kanske att sälja.
Alternativet är väl att ta de som är bäst av de gamla om montera dem och de nya. Spridar följden är ju L-U-L. dvs den går på tomgång och maxlast på de nedre spridarna och delgas på de övre. Övre är bytta en gång under skoterns liv, det syns för de var inte limmade/limmet var brutet. Känns bra dumt att montera nya spridare när de gamla är rena och flödar som de ska, och dessutom väldigt lika sinsemellan.
Trist att jag inte hittat ETT fel, bara små indicier. Skulle jag hugga till med nåt så antar jag att den smidda kolv som nån klämt i på variator sidan kanske har haft fel kolvringsgap, kanske har gått med för lite olja, kanske har spridarn på den sidan varit tveksam då en av kablarna till matningen halkat ur kontaktdonet och kanske inte fått den varsamma varmkörning som den borde fått. Ah, vem vet, nu hittar jag inte fler fel iaf. Jo - jag ska gå igenom alla jordpunkter och slänga på en avgastemp givare på den (tror jag),
Så, spridarna, byta eller ej? Och vilka - upper eller lower?