Hjälp med srx 700 !

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
Har blitt med skoter och köpte en srx700 en 98a , är nöjd med maskinen och har haft några roliga turer , senast i söndags och då gick maskinen som den skulle men sedan nu i dag när jag skulle ta en sväng efter attd en hade stått i nästan en vecka ute i en bod i ca 6-9 minus så vartd et problem !

När den gick igång så fick den stå någon minut när jag sedan gasade så hände inget dvs skotern gick inte frammåt , det ryckte ordentligt och jag fick dra ut den för hand , startade igen och lät den stå , men när jag kör känns det som om någon broimsar den ordentligt , trode först det var att bromsoket hade fastnat men jag smörjde upp kolven och skivan löper fritt!

det som hände nu är att när den drar iväg så går det tungt som fan och det låter , jag är inte så bra på skotrar men det upplevs som om ljudet kommer fram från drivningen eller ja drivrullarna kanske det heter och släpper jag gasen så stannar den nästan direkt dvs det går TUNGT , vad kan det vara för fel , motorn varvar och den svrar på gasen men det liksom durrar och vibrerar och låter som om någon ligger imot eller går tungt !

Jag lät den stå ett par timmar med kupevärmare under huven i hopp om attd et var något som hade frusigt men det vart ingen skillknad när jag nyss var ute och testade !!

Vad kan frysa i drivningen så det blir så här eller vad tror ni attd et kan vara för fel ???

Oerhört tacksam för svar snabbt

MVH /HENKE Ny på forumet
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
is i bandtunneln,om den gick bra när du ställde bort den så har troligen inget gått sönder,utan snön som var i tunneln efter sista turen smälte till is och ligger mellan matta/tunnel och bromsar.

vält upp skotern på sidan och titta efter,ta det lite lugnt när du spettar bort isen-det finns en kylare längst fram ovanför/framför drivaxeln....
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kan du ha i parkeringsbromsen ? Vet att det är ganska svårt att köra med den i på Yamaha då man viker ut den över handtaget.
 

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
var ute och välte upp den men det finns ingen snö eller is alls fram i bandtunneln , men jag såg kylaren du menade , tyckte att mattan aksnke var lite slapp , när den låg på sidan kunde jag dra ut den lät säckert 6-10 cm frånd en där skenan den glider mot ,men jag har ingen aning om hur spänd den skall vara och hur man spänner den ,

det knepiga är tat man kan inte skjuta skotern frammåt mattan rör sig inte , på grannes gammla lynx så ser man att mattan rullar när man buttar påd en men min maskin orkar man inte skjuta alls på ,mattan hasar bara på snön , konstigt som fan med tanke på att den funkade fint när jag ställde in den och nu en vecka senare är det så här !!

Nya tips mottages tacksamt
 

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
nej ingen parkeringbroms , det var mitt första felsökande att bromsen låg på för att tex någon vajjer hade frussigt men skivan sitter löst inte fast , parkeringsbromsen går väll på samma ?
 

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
ja jag är inte rätt person att svara på det , men borde man inte ha märkt det under en längre tid eller går det sönder bara sådär ?? hur kollar man det , vart river man fram dom :) ???
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Bakom sekundären och i kedjehuset. Ta bort sekundären och sen är det bara att öppna kedjehuset och ta bort kedjan och övre drevet.
 

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
jag är för nollad på det här med skotrar , fattar knappt vad du skriver om , får nog skaffa mig en bok på maskinen och studera lite eller lämmna in den
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
vatten(kondens) som frysit i kedjehuset kanske?

har du tillgång till varmgarage så är det nog enklast att dra in den dit och tina upp den,annars kan du ta kupevärmaren och försöka rikta den mot kedjehuset.

om det släpper då så är det dags att byta oljan i kedjehuset för att bli av med vattnet.

http://www.totallyamaha.com

där finns massor att läsa på forum och techpages om du undrar över något
 

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
okej , sklal ställa in skotern i varmgarage i morgon och testa om det blir bättre men jag skulle kankse testa atts pänna mattan lite , men nu till den töntiga följdfrågan hur gör man det ?? alltså spänner mattan ??
Tack för alla svar
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
lossa muttern på bakersta axeln(den med dom stora hjulen)17 på ena sidan och 19 på den andra om jag minns rätt,stoppa in en lång 14mm(tror jag det var)hylsa genom hålen i mattan bakifrån,det sitter en mutter på varje sida,medurs för att spänna,moturs för att slacka mattan-se till att skruva lika mycket på båda sidorna för att mattan ska gå rakt.
 

yamaha et 250

Medlem
20 nov 2006
32
0
1
Storsela
Har du kollat så den går på alla cylindrar? Har haft en srx och då 1-2stifft sa upp så rök det bara och den gick knappt frammåt då man gasade. Och det vart vibrationer.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Den har bara frusit, att spänna mattan fattar jag ingen som hels vits med som vissa skriver, som sagt den funka innan o den rappade säkert inte, så varför laga nånting som är helt, så spänna mattan lär juh KNAPPAST hjälpa dig, se bara till att tina upp boggin ordentligt sen ska du se den funkar igen
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Har du kollat så den går på alla cylindrar? Har haft en srx och då 1-2stifft sa upp så rök det bara och den gick knappt frammåt då man gasade. Och det vart vibrationer.
Tror du mattan låser sig om den går på 2 cylindrar?????
ja då får man väl hoppas att inte en tändhatt lossnar om man hoppar nånstans så inte mattan låser sig... omg
 

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
Okej , skall testa varmgaraget i dag så får vise i morgon , har kollat stiften också , det gjorde jag efter bromsskivekollen och det var gnista på alla 3 och tändhattarna är okej , testade att dra lös en av tändhattarna ochd et hör sju direkt på motroljudet attd et är något som är fel då och så låterd en absolut inte när jag kör den , går somd en skall i motorn !

Men som sagt mattan sitter ju fast rör sig dåligt och när den gör det så går det TUNGT , har ju kollat i boggien och alla hjul kan jag röra på och det är ingen snö eller is i bandtunneln varken fram eller bak så det verkar inte vara det att boggien frusigt , kankse är så som ni trodde tidigare att det har frusigt i kedjehuset , jag tror den förra ägarne har haftd et i varmgarage så han kankse aldrig märkte av detta problem , kan ju vara så som det skrev stidigare att vatten kommigt in i kedjehuset och det nu har frusigt ??

Får se vad värme kan uträtta !!! återkommer när jag testat !

Men är det någon som råkat ut för exakts amma fenomen är dte bar att skriva :)

Åtigen tack för alla svar allihopa !
 

cillenium

Medlem
7 feb 2009
40
0
1
Kopparberg
Komm precis tillbaka från garaget och nu har skotern stått inne i ca 20 graders värme i över ett dygn men man kan i vilket fall inte få mattan att röra på sig , försökte skjuta dne frammåt eller bakåt men mattan bara hasar sig dvs står still , rör sig kankse några cm åt varje hålls edan är det stopp !

kan det vara så illa att det hade frusigt i kedjehuset och när jag tvingade den att gå frammåt trots att det gick tungt så kankse något gick sönder därinne , vad tror ni ??

Skall pröva efter klockan 16 att köra en sväng men jag kan inte tänka mig attd et sklal gå bra när man inte orkar dra runt mattan för hand !

***** knepigt eftersomd en gick så fint när jag ställde in den förra helgen !

/henke