Först och främst vill jag ge alla ett stort tack för alla ideer och kommentarer , tycker det är jäkligt bra att bli bemött på det här viset som ny på ett forum !! TACK !!
Jag har aldrig vart speciellt bra på att skruva och har aldrig ägt en skoter så jag visste inte vad något var eller vard et satt !!
Men med hjälp av era förklaringar har jag nu lyckats plocka bort alla pipor och skruvat lös kedjehuskåpan , innan jag gjorde det drog jag ut kontrollmätstickan och fann där en del spån på den magnet som sitter på stickan , direkt vart jag orolig för hur det skulle se ut inuti , oljan var dock fin och det såg inte ut som om det vart vatten i den , så jag tog bort kedjan och prövade att röra på mattan men den rörde sig som vanligt bar max en cm sedan var det stopp, där någonstans vart jag riktigt ***** sur och tänkte tat lagret påd rivaxeln ni skrev om absolut inte bara kan gå sönder genom att skotern står still ,så skotern åkte upp på sidan igen och jag drog och slet i bandet , sedan tog jag en lampa och lös överallt , alla hjul kollades igen och alla rörde sig , med då såg jag något längst fram uppe i bandtunneln där mattan ligger soim närmast mot plåten ,,,,, vafan det ser ju ut som min gummiklubba .....tänkte tillbaka några dagar när jag var i garaget och min son var med ( jag monterade en ny dyna på skotern ) , han stog och bankade på skotern och jag tyckte han kunde slå bort lite is på boggien istället så pappa var duktig och visade han vart snön var och därefter var klubban borta ,, han hade tydligen lagt den på bandet och när jag startade ja då kan ni ju förstå vad som hände !!
Känns ***** pinsamt att det var ett sådant fel när ni alla lagt ner så mycket tankar och ideer på problemlösning , men ni skall ha ett stort tack och jag har lärt mig en hel del om hur och var grejjorna bor i skotermotorn , och så vart det ju ny olja i kedjehuset på samma gång !!
avslutar med en bild på boven i dramat , ännu en gång TACK FÖR ALLK IDEER