Hjälp med val av bus skoter!

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
jo visst finns det iqs som är sönderköra men är ju som alltid, kolla nogrant på maskinen innan köp. På allt chassi, motor, dämpare, variatorn osv. Men du är ju i perfekt tid då många vill bort med sina maskinerna nu på vårn\sommar och då sjunker priset markant. Så bara passa på !

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Av dom skotrars som nämnts skulle jag självklart köpt en snopro 440/700 då jag trivdes mest på den, därför jag har en egen.
Var och test körde en f7 en prox 800 och en iq 440/600 och först kom snopron sen f7n och mellan polarisarna kan jag fortfarande inte riktigt bestämma vem jag trivdes bäst på.

Testade ett par revar ( summit 600 08, 06 550 mxz, 800 renegade, 440/800) och trivdes inte alls på dom så funderade inte ens på rev vid köp. Fast det här är min 5 krona och alla behöver inte spendera den som mig precis.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå
oj tackar för ett väldigt snabbt svar!

ok, och det är detta som är problemet? Kan ingenting om dessa motorer så lite hjälp kan behövas :)

Bara sätta dit ny Ecu och köra eller behöver något annat göras?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Mest troligt bara Ecu som har farit , och priset jag gav var ju beggad pris också , dom är rätt dyr faktist.

Skulle tro att om du bara testar byta ecu är det att köra , bäst vore det om du hade nån kompis som kör F7a som du kan prova ta ECUn ifrån , eller att du får komma hit till norsjö med skoter så får du prova med min ecu:)

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå
ok, dom e så dyr? Nä har tyvärr ingen kompis med F7a.

Aja får tänka på det lite, skulle bli jobbigt om jag köpte skotern och ny ecu och sen kvarstår problemet... Men vore å andra sidan grymt bra om det bara var ecu´n som var trasig, då hade jag ju fått skotern jag e ute efter för under 30.000 ;)

Tack för dom snabba svaren!

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå
Ja det var ju bra mycket billigare, men alltså ecu är en cdi box för motorer med typ efi, sdi mm. eller?
Är inte så haj på det här med insprutning :blink1:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Angående erat snack om ECU-boxar.. För det första så är idén om att prova skotern med en kompis inte så genomtänkt alla gånger, tänk om problemet som bränner boxarna är kvar? Då måste du hips vips köpa 2. Gå därför igenom systemet ordentligt först. Kolla så allt är ikopplat, även mätare. Samt mät upp det som går. Det går att kombinera alla boxar från f7 03-06 även m7 och cf7 trots att det är olika symboler på boxarna. Det går EJ att köpa en box från f/M/CF6, en sådan som länkades för 890:-

Skotern som låg på annons var jag inne på att köpa, men har redan repat upp en sådan med samma problem förra sommaren. Lade även upp en projekttråd om det: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=49484&highlight=

Vet vad det kostar i tid och pengar så intresset svalnade.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
71
48
Skellefteå
blev det någon skoter? för jag har annars en pro xr 440/800 som har gått ca350 mil som är till salu!
Tja, nä än så har jag inte hittat någon jag känt att jag varit riktigt sugen på och SnoPro'n i Arvidsjaur han bli såld.
ProXr'en skulle ev kunna vara av intresse, hör av mej senare isf.