Vi har upplevt det som att 11-66 är lite för lätt i 12rna. på 2011 års modeller är däremot 11-66 perfekt. Vad det beror på kan jag inte svara på eftersom vi inte bänkat maskinerna mot varandra, så antingen har man hittat ett par hp extra, eller så är maskinen mer lättdriven (jag gissar på det förstnämnda).Jag med,
Fjädern måste vara Svart/grön men enligt SLP:s hemsida har den 140/220.
Team Secondary Spring, 120-200, Blue / Black
Team Secondary Spring, 140-220, Black / Green
Team Secondary Spring, 160-240, Black / Purple
Eller kan det vara denna också kanske?
Team Secondary Spring, 155-222, Black / Red
Inga 11-66r Kim.J? 11-68rna bättre?
jag kör just nu med SLP blue / pink primär, TEAM black / purple sekundär och 11-68 vikter och originaldrevning på min SWB A -12 och du menar alltså att jag borde gå ner lite på sekundärfjädern? byta till tex en Team black / green eller black / red eller gäller det bara med nerdrevad maskin?Vi har upplevt det som att 11-66 är lite för lätt i 12rna. på 2011 års modeller är däremot 11-66 perfekt. Vad det beror på kan jag inte svara på eftersom vi inte bänkat maskinerna mot varandra, så antingen har man hittat ett par hp extra, eller så är maskinen mer lättdriven (jag gissar på det förstnämnda).
Så när vi testade kom vi fram till att slutresultatet blev bättre med 11-68. Dock ska man komma ihåg att detta varierar väldigt mellan maskiner, chaufförer, snöförhållanden och plats man kör på. Därför erbjuder vi alltid våra kunder att testa prylarna innan man köper. Vill man ändra något så gör vi mer än gärna det.
Som jag förstått det ger en hårdare fjäder en rappare motor, men om fjädern blir för hård kan det istället leda till att sek variatorn inte orkar växla ut fullt dvs lägare toppfart och tomvarven vi pratar om.. alltså tror jag att Kim menar på att den mjukare fjädern än black/purple låter skotern växla ut bättre och du slipper tomspannet med varv.. är jag helt ute och cyklar så rätta mig!!Hur skulle den mjukare fjädern ändra skoterns karaktär? rappare? mjukare? eller motverkar den bara "tomvarvet"?
Det du tjänar är ju just när du hållit full gas och så att säga "tar om", har du en hårdare fjäder så får du bättre drag då eftersom skotern växlat ned.Som jag förstått det ger en hårdare fjäder en rappare motor, men om fjädern blir för hård kan det istället leda till att sek variatorn inte orkar växla ut fullt dvs lägare toppfart och tomvarven vi pratar om.. alltså tror jag att Kim menar på att den mjukare fjädern än black/purple låter skotern växla ut bättre och du slipper tomspannet med varv.. är jag helt ute och cyklar så rätta mig!!
Men samtidigt har han tyngre vikter vilket gör att tomvarv uteblir. Tyngre vikter lastar motorn i hela registret. Dynamo Joe som bygger kit till TRA variatorer jobbar lite liknande. Lastar motorn med ganska tunga vikter o kompenserar detta med en ganska styv SEK fjäder gällande både start o sluttryck. Tror att drevningen har mindre betydelse. En nerdrevning kan faktiskt leda till at skotern varvar mindre. Detta pga av att variatorn får jobba mer utväxlad (enkelt förklarat) som kompensation för "lägre växel". Har man då en aggressiv viktkurva och helix kan man få detta fenomen. Läste detta på dj hemsida. Blev lite flummigt inlägg...tröttDet du tjänar är ju just när du hållit full gas och så att säga "tar om", har du en hårdare fjäder så får du bättre drag då eftersom skotern växlat ned.
Sen är det precis som du säger ang om den blir för hård.
Precis, det är antagligen pga att han kör 11-68 som gör att han inte upplever det lika extremt som man gör med lättare vikter. Vad gäller varvtalet med lägre drevning så ökar det en del med 19-43, vi märkte dock av fenomenet med sjunkande varv på de kortare maskinerna.Men samtidigt har han tyngre vikter vilket gör att tomvarv uteblir. Tyngre vikter lastar motorn i hela registret. Dynamo Joe som bygger kit till TRA variatorer jobbar lite liknande. Lastar motorn med ganska tunga vikter o kompenserar detta med en ganska styv SEK fjäder gällande både start o sluttryck. Tror att drevningen har mindre betydelse. En nerdrevning kan faktiskt leda till at skotern varvar mindre. Detta pga av att variatorn får jobba mer utväxlad (enkelt förklarat) som kompensation för "lägre växel". Har man då en aggressiv viktkurva och helix kan man få detta fenomen. Läste detta på dj hemsida. Blev lite flummigt inlägg...trött
tack tack, då ska ja kolla på detI min Pro 600 -12 så fungerade detta bäst för mig. 11-64 vikter, 19/43 drevning och slp slutburk. Original fjädrar. Toppvarv 8250 på 500 möh. Ospårat och i skogen.
Drevningen är 20-42 på både 6 och 800. Enligt ronniesmailorder så har 600 10-58 vikter och 800 10-62. men det kan ju skilja här i sverige. Troligtvis så är detta en settin för högre höjd än vi har här i svedala. Någon kan säkert rätta mig om jag har fel.vad sitter det för drev och kedja orginal? (storlek på drev, kedja, hyvo, silence??) har inte skotern här och tänkte beställa... förresten, vad är det för orginalvikter i 600 och 800??
Finns det någon tabell på vilka drevningar som funkar ihop med olika kedjelängder?Det sitter 10-58 vikter i variatorn från fabrik. Dessa skall bytas ut av ÅF innan leverans till 10-64. Vad gäller drevningen så är den 20-42.
Kedjan har jag tyvärr inte specen på i huvudet, kanske någon annan har svar. Annars får jag väl leta fram den..