Hjälp! Min skoter vill inte gå

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Tjena, har en srv -89 med en rotax 503 motor i. Det är första gången jag körde den igår nu när snön har kommit. Jag märkte ett stort problem. När jag startar den så gå den knappt på tomgången innman den blivit varm. Men det värsta är att när jag kör så gick den bra i ungefär 100m sen börja den gå skit. Den börja typ haka eller iaf hålla på att lägga av och gick inte att köra fortare än ca 15km/h gasa man mer hände inte så mycket och den dog. Alltså den dör ut när jag gasde på. Så jag stängde av den ett tag. Den var nog av i alla fall 45 min. Sen prima jag och körde och då gick den bra en bit igen. Sen började den. Jag var ut idag igen, samma då. Fast ni dog den efter en stund när den började gå dåligt så la den av i lössnön när de gick lite tungt. Vad kan felet vara???? Den har stått i ca 2 år innan. Den har två förgasare, kan dom vara osynkade eller liknanade eller får den inge soppa? Det sitter inga luftfilter på förgasarna just nu heller. Men det är inge skit idom för jag pocka upp dom tidigare och det ser inte ut att ha kommit in nå vatten heller. Snälla hjälp!
hmm.. det stora första problemet är ju att du har en Råtax motor i ett Yamaha chassi :D
nä men jag tror som alla andra antingen e det dålig soppa lr så något skit i förgasaren.
har du hällt i ny bensin o du tror att det inte är skräp i tanken osv.?

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
mm, men jag ska kolla up bränsle filtret och de först.

Förra vintern när jag skulle starta min small den och sköt ut avgassytemet med. slog eldlåga där. Förstod inte vad felet var. tillslut plockade jag upp förgsarna, var som en enda stor geggamoja där inne.

Nålen och flotören hade klägga fast. Dagens bränsle är bara skit!!

Så kolla upp förgsarna om du inte får i gång den!

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
det verkar inte finnas något bränsle filter. Den finns däremot en rund silvrig sak som slangen från tanken går till sen till föggarna och till motorblocket. Är det en pump? Eller bara en bensin kran och kan det sitta filter eller skit i den om den inte vill gå ordentligt. För det måste nästan vara ett bränsle problem. Den är trög att starta också.. När den väll gåt igång så vill den lägga av när man gasar om man inte vämtar lite och sen "snabb" gasra lite för att få upp den i varv. Körde i dag igen för att prova. Samma nu. Den går bra lite i början, sen undrar jag om det inte kan vara ett tändnings fel?? Jag tyckte jag hörde nåt ljud när jag gasa på, som nån misständning. Så gör den när den är nystartad. Eller när man gasra sp lixom upphöt motorljudet och den lixom typ håller på att dö. Undrar om det inte kan vara något med tändningen eller cdi box? Eller vad tror ni?

Pysen

Medlem
12 dec 2007
36
0
1
Kramfors
Eftersom den stått i 2 år, så kan det vara så att membranet i soppapumpen har gett upp. Eller så är det tätningen runt veven som torkat och blivit otät. Kolla om det fuktar mycket bakom variatorn.

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Eftersom den stått i 2 år, så kan det vara så att membranet i soppapumpen har gett upp. Eller så är det tätningen runt veven som torkat och blivit otät. Kolla om det fuktar mycket bakom variatorn.
okej, det var faktiskt så att jag nyss fick veta det att det kan vara membranet från en annan person. Så jag ska nog ner till våran lokala mc/skoter service och få en ny pump eller membran.:)

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
det var inga fel på membranen. Men vi tömde pumpen och tanken och hade i mera soppa å nu går den!nu kan man köra fullt å så, men när man stanna så la den av. För att få ingång den var man tvunden att hålla för luftintaget på förgasarna. Vad beror det på? Får den för mycket luft? alltså snålt med soppa eller för mycket soppa så den blir sur? Den var lite trökigt att starta också. Den vill inte gå nå bra när man startar den, den går men är trökigt och lär stå ganska länge innan man kan köra för den dör liksom när man gasra när den är ny startad. Men jag tänkte om det kan hänga ihop med det där med att man måste hålla för föggarna när den har lagt av, den kanske får för lite soppa så den blir svår startad? eller kan det också vara tändstiften?

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
vi såg att slangen till primern som går från stora soppa slangen var trasig så att den kunna suga luft därifrån. Den har jag bytt men den vill fortfarande inte gå nå bra untan bludrar och läger av ibland och om man köär fullt så går den bra sen i högre varv så "kvävs" den. Låter som att den fyrtaktar men jag vet inte, det hände även att det small rejält i avgasröret vid ettt tillfäle. Vad beror de på, jag behöver lite hjälp från er som kan... Det går en ganska grov slang ifrån soppa pumpen som över går till två mindre till varje förgasare. När skotern stängs av så rinner soppan tillbaka mot pumpem, kan det vara så att den inte orkar hålla trycket?

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Om bensinen rinner tillbaka, så borde det vara något fel på backventilen i bränslepumpen.

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Du kan ju kolla vad som följer med i en renoverings sats till den.
Låna först en pump från någon du känner så du är säker på att det är det som är felet.

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
om du måste hålla för förgasarna för att kunna starta den så får den för mycket luft/för lite bensin, men eftersom du kör utan filter som jag har fattat det så kan det kanske räcka att bara sätta på två luftfilter, om inte så skruva lite på luftskruven på förgasarna

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
om du måste hålla för förgasarna för att kunna starta den så får den för mycket luft/för lite bensin, men eftersom du kör utan filter som jag har fattat det så kan det kanske räcka att bara sätta på två luftfilter, om inte så skruva lite på luftskruven på förgasarna
men luftskruven räcker inte till