Hjälp nybörjare som ska köpa skoter!

addea1

Medlem
20 aug 2010
20
0
1
Tjena alla! är helt ny här på forumet, så har jag postat denna fel så sorry!
Tänkte höra efter här om lite hjälp, antar att dom flesta har lite mer koll än mig.
Tjejens päron har precis köpt sig en stuga norröver, där vi håller på att bygga ett skotergarage och då måste man ju skaffa sig en skoter... men har inte en aning om vad man ska kolla på, vilka märken som gäller osv.. antar att det är lite som innan man köper bil.
lite info då-
pris: 0- 27000kr (kanske upp till 30 om det verkligen behövs)
Krav: snygg (individuellt jag vet) bra komfort, att det rör lite på sig, ska alltså kunna köra snabbt men också längre sträckor.
Jag är 193 cm lång o väger ca 100kg, om det har nån betydelse!

Ge mig lite mer kött på benen, och ge mig vettiga tips! tack på förhand!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Gamla skotrar är alltför ofta sönderskruvat, sönderkört rappel = dyrt och tråkigt.
Köp därför den fräschaste, mest välunderhållna maskin du kan hitta.
Vilket ofta är nåt gubbkört med lite mindre motor. Tråkigt kanhända, men sant.

-> Läs, läs, läs. Snowmobileforumet är mycket bra!
-> Välj ut några intressanta modeller. Läs på om vad du skall kontrollera särskilt på dessa.
-> Åk och titta på flera maskiner. Man lär sig mkt av det. Köp inte första bästa.
-> Ta gärna med nån som kan skotrar när du ska titta.

Sen vilket märke/modell du bör ha...ja det finns många åsikter om vilket märke som är "bäst".

Så här tycker jag, högst subjektivt:
* Satsa på nåt driftsäkert, när du ska köpa gammskoter.
* Undvik gamla värstingar, de är ofta hårt körda.
* Undvik "pimpade" ungdomsmaskiner, de är ofta söndermekade av yngre förmågor som inte har lärt sig meka ordentligt. Plus sönderhoppade av kids som har sett för mycket på Slednecks. ;)

Lycka till!
 

Airoh

Aktiv medlem
8 jul 2010
94
0
6
Sorsele
Jag kan ju ge dig ett förslag och det är en Mountain max 700 -01. Otroligt lättkörd maskin med en kanon fin motor. Nått som du måst nästan göra är att höja styret 2 tum för du är nästan lika lång som jag, men de kom du måsta på alla maskiner :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag kan ju ge dig ett förslag och det är en Mountain max 700 -01. Otroligt lättkörd maskin med en kanon fin motor. Nått som du måst nästan göra är att höja styret 2 tum för du är nästan lika lång som jag, men de kom du måsta på alla maskiner :)
Kan bara hålla med! Har en själv, är jättenöjd. Det finns massor att läsa om den här på forumet.
 

ViktorNoden

Välkänd medlem
1 nov 2009
174
0
6
En Lynx Enduro 5-600 skulle nog inte vara så dumt för dig. :) Kolla på en sån tycker jag. :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Gamla skotrar är alltför ofta sönderskruvat, sönderkört rappel = dyrt och tråkigt.
Köp därför den fräschaste, mest välunderhållna maskin du kan hitta.
Vilket ofta är nåt gubbkört med lite mindre motor. Tråkigt kanhända, men sant.

-> Läs, läs, läs. Snowmobileforumet är mycket bra!
-> Välj ut några intressanta modeller. Läs på om vad du skall kontrollera särskilt på dessa.
-> Åk och titta på flera maskiner. Man lär sig mkt av det. Köp inte första bästa.
-> Ta gärna med nån som kan skotrar när du ska titta.

Sen vilket märke/modell du bör ha...ja det finns många åsikter om vilket märke som är "bäst".

Så här tycker jag, högst subjektivt:
* Satsa på nåt driftsäkert, när du ska köpa gammskoter.
* Undvik gamla värstingar, de är ofta hårt körda.
* Undvik "pimpade" ungdomsmaskiner, de är ofta söndermekade av yngre förmågor som inte har lärt sig meka ordentligt. Plus sönderhoppade av kids som har sett för mycket på Slednecks. ;)

Lycka till!
Kloka ord. Tillägger bara att jag för egen del i denna prisklass aldrig hade övervägt något annat än en Lynx Enduro (möjligtvis en MXZ)
 

addea1

Medlem
20 aug 2010
20
0
1
Gamla skotrar är alltför ofta sönderskruvat, sönderkört rappel = dyrt och tråkigt.
Köp därför den fräschaste, mest välunderhållna maskin du kan hitta.
Vilket ofta är nåt gubbkört med lite mindre motor. Tråkigt kanhända, men sant.

-> Läs, läs, läs. Snowmobileforumet är mycket bra!
-> Välj ut några intressanta modeller. Läs på om vad du skall kontrollera särskilt på dessa.
-> Åk och titta på flera maskiner. Man lär sig mkt av det. Köp inte första bästa.
-> Ta gärna med nån som kan skotrar när du ska titta.

Sen vilket märke/modell du bör ha...ja det finns många åsikter om vilket märke som är "bäst".

Så här tycker jag, högst subjektivt:
* Satsa på nåt driftsäkert, när du ska köpa gammskoter.
* Undvik gamla värstingar, de är ofta hårt körda.
* Undvik "pimpade" ungdomsmaskiner, de är ofta söndermekade av yngre förmågor som inte har lärt sig meka ordentligt. Plus sönderhoppade av kids som har sett för mycket på Slednecks. ;)

Lycka till!
Tack för svaret! förstår att det är som med bilar, hojar eller vilket fordon som helst... Men har ju ingen aning om något när det gäller skotrar. Men ska försöka akta mig för yngre personer med "tillfixade" skotrar, och kolla efter en äldre man :p
Som jag sa så vill jag kunna leka och dra på en del, men också kunna sitta och ledåka längre sträckor utan att det ska bli allt för oskönt. Har kikat runt lite granna och hittat ett par som verkar intressanta, kanske kan länka några annonser här så kan ni se.
Hur är det med service på skotrar, antar att det är olika från märke till märke och modell, men typ?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Ska du vara själv på skotern eller ska ni åka två? Ska ni dra pulka/kälke? Kör ni på leder eller ska du spåra själv?
 

addea1

Medlem
20 aug 2010
20
0
1
kommer för det mesta köra ensam så tvåsits är inte nödvändigt, kommer köra mestadels leder men en del i lössnö med, och ska inte dra nåt efter den ! hittade en yamaha srx 700 årsm. 99, ser rätt go ut men vad säger ni?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det är bra me pulver i motorn, men boggien är inte särskilt bra när leden börjar bli lite guppig som den alltid är, så en sån skulle jag inte köpa, men det är jag det (och så tycker jag inte om yamaha, men men)
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
kommer för det mesta köra ensam så tvåsits är inte nödvändigt, kommer köra mestadels leder men en del i lössnö med, och ska inte dra nåt efter den ! hittade en yamaha srx 700 årsm. 99, ser rätt go ut men vad säger ni?
Jag skulle hellre satsa på sen SXR pga bättre fjädring. Längre dämpningsväg på SXR mot SRX. Sen har SXR:en inte så mycket mindre effekt än SRX.

Sen så funkar SXR skapligt i snön. Minst 38mm matta att rekomendera utanför snön. 38mm går in utan att byta till mindre drivhjul. Man får planera sin körning lite och vara bestämd annars tycker jag den är en väldigt härlig maskin.
 

R.Jonsson

Ny medlem
21 aug 2010
2
0
1
Piteå
Rave 670 -96 borde du satsa på.
Jag är riktigt nöjd med min och det har gått riktigt bra samt är både rolig och lättkörd :)
 

addea1

Medlem
20 aug 2010
20
0
1
Okej, har kollat runt lite och hittat några maskiner som kanske skulle kunna vara något. Dom jag kikat på är yamaha v-max xtc 700, yamaha sxr 600/700, mest för att den är snygg och lynx rave 670. Dessa går att hitta inom min budget och tycker att alla ser okej ut, speciellt sxr. Så vad har ni att säga om dessa? vilken är bäst. Ska förtydliga mig lite med. Eftersom det är min första skoter vill jag att den ska vara snäll, alltså lättkörd men ändå ha pulver så man kan dra på lite på sjön. Ska vara rätt skön att köra, för en och annan längre sträcka kommer man säkert att köra. Och ska kunna ta mig fram i både lössnö och på leden, mest på led då.