Hjälp tomgång Renegade!

Born2Stroke

Medlem
16 okt 2005
8
0
1
Uppland
Tja. Har lite problem med tomgången. Skotern går hur bra som helst men när man stannar och står på tomgång ligger den kvar på 3000 varv. Efter en stund så går den ner lite. Det är inget vatten i wirarna för den har stått i varmgarage och problemt återstår.

Det är en Renegade 600 -03
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
34
Västernorrland
Låg höjd = mer syre
Hög höjd = mindre syre

Varmt = mindre syre
Kallt = mer syre

Fuktigt = mer syre
Torrt = mindre syre

Mer syre = Magrare förbränning
Mindre syre = Fetare förbränning


2-taktare är kännsliga för alla tänkbara förändringar och modifieringar, det spelar ingen roll om du inte rört nått, din maskin går nte bra och det måste du åtgärda, eller har du någon bättre ide?
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Det problemet är ganska vanligt på Lynx. Största delen beror på att flatslide trottlar har ett ganska stort luftläckage runt om sig jämfört med funda trottlar.

Ett sätt att komma förbi det är att sätta i större lågfartsmunstycken,ett annat är att byta förgasare.
Det kan naturligvis bero på annat luftläckage men då skulle inte tomgången sjunka direkt du rör gasen eller sjunka själv efter ett tag.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Har samma problem med min Renegade 800 -02:a. Provade även en 03:a innan jag köpte min och det var likadant med den. Det kanske är som Plush säger :confused:
Men int faan byter man gasare iaf!
 

Plush

Välkänd medlem
29 nov 2004
196
0
6
Prova att sätta i 1 steg större lågfartsmunstycken.... det brukar för det mesta hjälpa.
 

lwe

Aktiv medlem
2 dec 2004
71
0
6
Gävle
Har samma problem på min 800 -01.

Har testat att varva upp den lite snabbt och släppa på gasen direkt, då går den ner till mer normala 1500 -2000 varv. Vet inte om det är normalt men så funkar iallafall min.
 

Windahl

Aktiv medlem
17 okt 2005
60
0
6
35
Jokkmokk/Boden
Men nästan alla skotrar gör ju så! de tar ett tag innan den går ner om du pumpar lite på gasen går den ner i varv ganska fort va?
 

Fredrik O

Medlem
11 nov 2005
24
0
1
Östersund
Brukar funka för mig att döda lite varv på tomgången genom att dra lite lätt i choke-reglaget. Vet int om det är rätt sätt, men den går iaf ner till 1500rpm då...
Men det är oftast när jag har kört ett tag och tvärt stannar som den behåller tomgången uppe ca 3000rpm. Om den har stått ett tag eller om jag precis har dragit igång den så ligger den stabilt på 1500rpm.
Summit 600 -00