Hjul på skotern

Arctic cat-ante

Aktiv medlem
3 apr 2006
50
0
1
www.freewebs.com
Tjena!
Jag undrar dom som sätter hjul fram istället för skidor hur blir det då med slides ??
Jag har sett många skotrar dom har gjort så på!
men om köper en gammal skoter utan slides-boggie måste det ju bara vara att köra då kan jag ju förstå det men inte nyare skotrar med slides då fattar jag inte dom måste ju brinna fast på en gång när dom kör på sommaren!?

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Tja! Ja det stämmer slidsen smälter tillslut sönder och det brukar sluta i tvärstopp eller reducerad fart :rolleyes: ! Ja ett alt. är ju rull/hjul boggie istället. Men om någon kör nå mycket med dom på sommaren vet jag inte?! Jag har bara sett/hört typ polarisen i gävle/åre? å nån ockelbo som har kört nån sväng... Ha'de

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
HK mattan skrev:
Tja! Ja det stämmer slidsen smälter tillslut sönder och det brukar sluta i tvärstopp eller reducerad fart :rolleyes: ! Ja ett alt. är ju rull/hjul boggie istället. Men om någon kör nå mycket med dom på sommaren vet jag inte?! Jag har bara sett/hört typ polarisen i gävle/åre? å nån ockelbo som har kört nån sväng... Ha'de
Det är väl olagligt att köra så?

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
borde väll räknas som typ 4hjuling? borlänges ockelbopojkar(4ever300.com) brukar köra på sommaren me sina ocklar finns även filmer :)

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Det räknas som ett terrängfordon oavsett var och när man använder den.

En snöskoter är alltid ett terrängfordon av typen: snöskoter.
En sådan typ av terrängfordon får inte användas på barmark.
Ej heller på väg. (förutom vissa undantag, som korsande av väg och körning på väg förbi hinder som öppna vattendrag)
Med andra ord. Man får INTE köra
På vägen
På vatten
På gräsmattan
På ängen
Men att folk gör det i allafall, det är något annat.

Så till ämnet. Boggi vid körning på barmark.
Det finns monteringssatser med hjul att montera på boggiskenan.
Då tar man bort plastbelaget och hjulen fungerar som plastbelag. Enkelt förklarat.
Man monterar 10 - 15 hjul på varje slidesskena.

Detta används vid all dragracing på asfalt. Men många använder även denna typ vid dragracing på gräs. För att minska friktionen.

Att någon skulle tänka på att använda det för att åka till korvmojjen en lördagkväll för att ta en burgare och crusa lite på stan. Det hoppas jag att dom som använder dessa boggis inte sysslar med.

Off Topik igen.
Men det vore onekligen fränt på ex.vis Stockholm Cruising att glida upp på Sveavägen med en fullpreppad PROSTOCK racer för asfalt race och stanna vid McDonalds och beställa en milkshake och sedan lägga en riktig rökare då man drar därifrån.
Tänk vad förvånade Streetracarna med Pys-bilarna skulle bli, om dom blev totalt förnedrade i mellan två rödljus. För det blir dom. Lika säkert som Amen i kyrkan.

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Ja det är som sagt olagligt. Men man får som sagt ovan, oxå färdas på allmän väg om naturen är oframkommlig (naturligtvis bara vintertid) men då max 20km/h tror jag det är. Vad det gäller borlänge bojsen så kan dom möjligen fått dispens eller liknande en/flera ggr.?! Eller så är dom helt enkelt olagliga :rolleyes: ! Ha'de

Arctic cat-ante

Aktiv medlem
3 apr 2006
50
0
1
www.freewebs.com
HK mattan skrev:
då borde man ju kunna köpa typ en 70-talare utan slides-boggie och bara sätta hjul på den och köra! (även fast det är olagligt förstås)

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Arctic cat-ante skrev:
då borde man ju kunna köpa typ en 70-talare utan slides-boggie och bara sätta hjul på den och köra! (även fast det är olagligt förstås)
Kom att tänka på det jag också...skulle va fint att få tag i nån som skidorna va kass på och mattan och kanske hela chassiet :D

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
HK mattan skrev:
Ja det är som sagt olagligt. Men man får som sagt ovan, oxå färdas på allmän väg om naturen är oframkommlig (naturligtvis bara vintertid) men då max 20km/h tror jag det är. Vad det gäller borlänge bojsen så kan dom möjligen fått dispens eller liknande en/flera ggr.?! Eller så är dom helt enkelt olagliga :rolleyes: ! Ha'de
Polarisen i Gävle, i fuelmedia filmen var ju totalt laglöst iaf. Sen att dom startade utanför polishuset måste ju anses som en käftsmäll på polisen här i landet.

Säkert skitkul att köra med hjul, borttagna slides och mer hjul i boggien, plus dubbad matta så den driftar lite bättre på asfalten i kurvorna. Men det bättrar ju knappast på "Skoter-ryktet" bland resten av befolkningen.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
HenkeEdge skrev:
Polarisen i Gävle, i fuelmedia filmen var ju totalt laglöst iaf. Sen att dom startade utanför polishuset måste ju anses som en käftsmäll på polisen här i landet.

Säkert skitkul att köra med hjul, borttagna slides och mer hjul i boggien, plus dubbad matta så den driftar lite bättre på asfalten i kurvorna. Men det bättrar ju knappast på "Skoter-ryktet" bland resten av befolkningen.
Finns inget som kan förbättra "skoter-ryktet". Vi anses vara vårdslösa huliganer. Men tänk vad fjällräddningen kör på när det inte finns helikopter.

Arctic cat-ante

Aktiv medlem
3 apr 2006
50
0
1
www.freewebs.com
sdfsdf

men alltså jag har en jag med slides-boggie och jag skulle bara vilja "testa"och sätta hjul fram! men vet ej hur jag ska göra!hur länge kan jag köra på gräs och asfalt innan slidesen går då?