HK med pipor på en 670

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
men visst tål dem hära 670 orna mkt stryk? säger dem iaf. Endel säger att det är bombardiers trimmotor. är de så?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Gassvaret i en slidmatad 670 som är ordentligt injusterad är inte att leka med många nyare 800or får då jobbigt upp till 100 iallafall sen faller det ju mer på maxeffekten.

Min 670x motor från 99 tex. har ju annan pipa och 44mm gasare org. än vad dom äldre 670 motorerna hade den ska enl. uppgift lämna mellan 122-127hk standard , men om det stämmer ska vara osagt de jag däremot vet är att en Pro x2 800 med lite trim inte kom förbi fören efter drygt 100km/h när jag hade motorn i ett mxz chassie och sämre matta än på den skotern ja körde mot.

Ska tilläggas dock att de inte var från stillastående utan i ca 30km/h när han gav fullt å skulle förbi gjorde jag desamma å han kom aldrig förbi utan blev kvar nästan jämsides upp till ca 120km/h då han gick förbi. De enda jag gjort på motorn då var rensad luftburk.

670 motorn sägs vara lätt trimmad av en del, dom påstår att portning och ändra slidmatningen? är det som ger mest men självklart ger det lite mer effekt tillsammans med pipor. Men på dom äldre motorerna tror jag det ger rätt mycke att bara få dit en pipa från tex. big pipe modellen å sen kanske lägga lite pengar på portning av vevhuset och cyl. istället.

Ett billigt sätt för att få kanske nån extra hk kan vara att köra med antingen tjockare eller dubbla cyl. fotspackningar och plana ner toppen lite grann för att få tillbaka kompet då får du lite ändrade port tider som kan ge lite mer effekt (dock knappt märkbart).
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Enligt mina jämförelser så är big pipe pipan en kopia på Fast Fatboy pipan som såldes till 670 motorerna kan inte se några större skillnader så ja den ska ge mer effekt än din org. pipa vet dock inte exakt hur mycket. Enkelpipan ger ju lite bredare effekt register än twin pipes dessutom.


Vet inte hur mycket som ändrades annat än pipan -98 när big pipen kom kan ju vara lite andra port tider eller annars utformad slid matning också. Tror de satt 40mm el. 42mm gasare på -98an och 44mm på -99ans X modell på ski-doo är jag då nästan 100 på det kanske inte var samma på Lynx.

Själv står jag i valet å kvalet om att köra med singel eller dubbelpipor på 670in tycker de varit svårt att hitta twin pipor i år till 670 motorn förra året fanns de flera olika till salu och rätt pris men då passade man ju aldrig på.

Sett en seriöst trimmad 670 motor som var borrad till ca 720cc,portad mm å i den satt de en Big pipe pipa så den kan ju inte vara så dålig ändå.

Går ju även att köra med Big pipe pipa på rave 800orna ger då inte just nå mer effekt på toppen men blir grym skillnad på mellanregistret. Finns att läsa om den mod. på m-performance hemsida.
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
okej men kan du skicka den länken hittar inte den. Skulle jag kunna ha en bigpipe pipa från 98:an eller måste ja ha 99:an
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
okej. men tack..men du om ja köper en bigpipe pipa ja måste ju modda om något för den ska ju inte passa direkt i mitt "cobra" chassi. Måste ja modda om där slutburken är? Jag har hittat ett trimmat crankshop vevhus till en rave 670 -96..Visst borde den passaa till min..Kommer den gå bättre med det på?
 
Last edited:

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
borde bli lite skillnad.
men om du sätter tjockare blockpackning också, då blir de märkbarskillnad iaf, det är jag övertygad om.
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
okej. Men är det ingen som vet om ja kommer måsta modda om pipan för att få den att passa i mitt "cobra" chassi? Och vad som behövs göras?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kan tyvärr inte svara på om det passar i det äldre chassiet men tror att pipan i sig passar dock så måste du nog göra om slutburken alternativt så köper du tex. en beggad mbrp el. likn. och moddar den för ditt chassie.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Dock kan ju en felkonstruerad slutburk även ge mindre effekt så det bästa är ju att på nåt sätt få dit org. slutburk till pipan utan att behöva ta sönder den.
Kanske går att modifiera chassie istället så att den passar?
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
men ja funderar på att köpa ett crankshop trimmat vevus.. Är det nödvändnigt eller gör det inte sån stor skillnad? Ja skulle köpa till 45or förgasare oxå då.. Får man mer HK då?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Visst ger det mer effekt än org. spec. om slidskivan och slidhuset är gjort för att köra med större gasare men du lär ju öka förbrukningen ganska markant.

Kan ju inte säga att min går direkt snålt hur man än kör med 44mm gasare men de fina med slidmatning är ju att du inte tappar nå gassvar fast du byter till större gasare. Du skulle dessutom kopierat tex. HO portningen i dina cylindrar då bör du ju ligga på drygt 130hk med big pipe rör och moddat vevhus å slid.
 

lynxarn

Välkänd medlem
17 feb 2008
172
0
6
okej. men för att porta måste man lämna in typ till PF racing eller kan man lämna in den till en skoterhandlare som mekar med skotrar och sånt???