Gassvaret i en slidmatad 670 som är ordentligt injusterad är inte att leka med många nyare 800or får då jobbigt upp till 100 iallafall sen faller det ju mer på maxeffekten.
Min 670x motor från 99 tex. har ju annan pipa och 44mm gasare org. än vad dom äldre 670 motorerna hade den ska enl. uppgift lämna mellan 122-127hk standard , men om det stämmer ska vara osagt de jag däremot vet är att en Pro x2 800 med lite trim inte kom förbi fören efter drygt 100km/h när jag hade motorn i ett mxz chassie och sämre matta än på den skotern ja körde mot.
Ska tilläggas dock att de inte var från stillastående utan i ca 30km/h när han gav fullt å skulle förbi gjorde jag desamma å han kom aldrig förbi utan blev kvar nästan jämsides upp till ca 120km/h då han gick förbi. De enda jag gjort på motorn då var rensad luftburk.
670 motorn sägs vara lätt trimmad av en del, dom påstår att portning och ändra slidmatningen? är det som ger mest men självklart ger det lite mer effekt tillsammans med pipor. Men på dom äldre motorerna tror jag det ger rätt mycke att bara få dit en pipa från tex. big pipe modellen å sen kanske lägga lite pengar på portning av vevhuset och cyl. istället.
Ett billigt sätt för att få kanske nån extra hk kan vara att köra med antingen tjockare eller dubbla cyl. fotspackningar och plana ner toppen lite grann för att få tillbaka kompet då får du lite ändrade port tider som kan ge lite mer effekt (dock knappt märkbart).