Hmm..läste lite om inkörning

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Blev lite fundersam då jag läste lite om inkörning här på forumet har själv en Warrior -07 som jag förhoppningsvis får börja köra in snart :D men enligt många på forumet och enligt en viss länk så är svaret "run it hard" men enligt boken 1:a 16 milen max 6000/rpm sedan 16-50mil max 8000 varv. Pratade med Yamaha försäljaren som svarade varierat men inga längre fullgas repor och sedan blev jag osäker på hur jag skall gå till väga kan ju tycka att Yamahas tekniker borde veta vad dom snackar om eller är det så att dom endast är superförsiktiga i sina rekommendationer i fall något skulle vara fel på maskinen så kanske dom klara garantierna ut (är väl bara 6 mån i USA). Hur har ni kört in era maskiner och vad har ni för erfarenheter?

MVH
Daniel
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Till att börja med så är det är skillnad på 2 å 4-takt och Yamaha har stenhårda krav på inkörningen av sina 4-t pga att några ex. av dom första årsmodellerna av RX1:an började dra olja i stora mängder pga (enligt Yamaha) bristfällig inkörning, lyssna på din ÅF för det är honom du kommer deala med om nått skulle börja fela med din nya pärla.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Skit i vad andra säger och gör som det står i manualen så kan du själv känna att du har gjort det efter konstens alla regler, om du så skulle ringa runt till alla yamma verkstäder så får du garanterat olika svar från alla förutom ett och det gäller att man ska varmköra skotern riktigt och då på tomgång minst 10min.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag körde lugnt de första milen (vilken pest... nåja), sedan for jag och brorsan en tur-retur-resa på en dag. Kalix-Gällivare-Kalix efter Malmens väg. Lagom ledkörning, varierande gas och ibland hosta upp varvräknaren mot 10-bläcket. Blev 56 mil den dagen så då var den helt hastigt och lustigt i inkörd och då var det bara å köra som man ville.

Den drar väldigt lite olja, efter -04 så bytte Yamma kolvringar till FZans (tror jag det var) för att minska problemet med att vissa maskiner tog olja. Innan dess så hade de R1ans ringar.

Orsaken till oljeförbrbukningen är att det bildas mycket sotavlagringar i loppet. Nåt med R1ans ringkonstruktion tydligen. Men om man har probs med en som tar olja så kan man köra med RingFree eller liknande produkt.
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Jo jag tror att jag har bildat mig en ganska bra uppfattning nu då jag läst i massor på dom amerikanska forumen och kommer att göra följande:

Första milen kommer jag att ta det lugnt med så varierande varv som möjligt utan att för den skull vara i närheten av toppvarv, sedan kommer jag att köra precis som vanligt utom då det gäller fullgas repor över någon sjö samt att försöka belasta motor under acceleration och nyttja motorbroms så mycket som möjligt. Men inatt så har all snö regnat bort här i Piteå så än lär man få vänta ett ex antal veckor innan det blir aktuellt att köra...börjar nästan undra lite om det verkligen kommer att komma någon snö i år:confused: .

Gott slut och Gott Nytt År
Daniel
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
nja tröstade mig lite då jag tittade i familjealbumet från 01-02 nån gång på kort som var tagna i mitten av januari då hade vi inte en snöflinga så långt kameran nådde här i Piteå men till slut hade vi ändå våra 50-60cm men kommer tyvärr inte ihåg exakt när den kom. Men visst känns det som at nu är det f-n nog med slask vädret vi vill ha SNÖÖÖÖÖÖÖ!

//Danne
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Man tackar önskar bara man fick börja köra på allvar nu, men såg på vädret nyss och TORSDAG är dagen vinter kom till byn :D enligt metroljugerna.....hoppas hoppas hoppas att prognosen stämmer 10-20cm snö. I och för sig inga mängder men fy fan vad jag skiter i det nu jag SKA ut och köra:p .

MVH
Daniel
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
hehe jo dom elaka skulle väl säga att det är riktigt Yamaha före här nu (ca 10cm) men det är ju i alla fall en början och nu börjar man vara så pass sugen att nästa tur inte är långt borta...:p .

//Danne
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Handlade inte den här tråden om inkörning men som vanligt spårar det ur och innan tråden är klar så undrar nån om det inte finns någon på forumet som har en växellåda till en Catepillar 975E liggandes nånstans billigt helst då gratis.
:cool:
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Jag tror många missuppfattar texten i manualen. I mitt fall en Phazer, står det att man inte ska varva över 8500rpm under längre perioder de första 16 milen.
Det betyder inte att man inte får varva över 8500 alls. Ta det lite lugnt i början och var noga med varmkörningen, sen är det bara att köra ungefär som man brukar efter led. Huvudsaken är att man inte håller fullt längre sträckor.

Om man inte fick varva över 8500 med Phazern de första 16 milen så skulle det inte bli alltför kul, då den inte ens gör 50kmh vid 8500 när det är 2dm nysnö.
Men som sagt låt sunt förnuft råda så kommer det att gå fint.
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Japp är inne på din linje också och igår avverkades dom första 6 milen i varierande tempo men ändå förhållandesvis lugnt, kändes ganska tydligt att maskinen fortfarande är "rå" så kommer nog att fortsätta ta det liiiiite lugnt utan maxvarv men i hyffsat tempo. För övrigt var det mycket skönt att få köra av sig lite om än det krävdes en stor portion vilja då föret inte är det bästa :eek: men visst vore det skönt om man nött in den klart tills den "riktiga" säsongen börjar och man vill skicka in gastummen mot styret!

//Danne
 

DanielPiteå

Välkänd medlem
5 jan 2006
246
0
16
Piteå
Kul att dom fått en "normal" vinter igen, var upp till Kvikkjokk en vecka i våras och då kunde dom inte skryta med varken bra leder eller snö, fick b.la köra på mossa bitvis på fjällen. Men kommer att ge mig upp på 2st resor i år till fjällen varav ena kommer att gå till närheten av Årrenjarka.

MVh
Daniel