Hur är 3tums kammarna att köra med?

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Halloj jag ska köpa ny matta med högre kammar till min sidewinder 2018 141 och undrar hur höga kammar man kan ha innan den blir omöjlig och jobbig och riktigt högljud på led? Hjärna rekommendera bra märken mm! Max höjd mm på min har jag koll på utan intresserad av olika märken och olika höjder.mvh
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Finns det så korta mattor med så höga kammar?

Det jag erfar från 3” kammar är inte att det väsnas något märkvärdigt jämfört med 51, 59 och 66.

Men räkna med att du lättare kör sönder kammar och bränner slides men det är du nog redan på det klara med.

Composit verkar ha hyggliga mattor som influensers lovordar.
-inte är dom särskilt dyr heller.

T ex M67 FC Finns i 141” om du kan stå ut med 67mm istället för 77mm.
 
Last edited:

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Finns det så korta mattor med så höga kammar?

Det jag erfar från 3” kammar är inte att det väsnas något märkvärdigt jämfört med 51, 59 och 66.

Men räkna med att du lättare kör sönder kammar och bränner slides men det är du nog redan på det klara med.

Composit verkar ha hyggliga mattor som influensers lovordar.
-inte är dom särskilt dyr heller.

T ex M67 FC Finns i 141” om du kan stå ut med 67mm istället för 77mm.
Oki Oki ja jo det är jag med på. Ja jag hittade faktiskt en 141 med 76 mm kammar Men den där var de ju faktiskt ett riktigt vettigt pris på så en sån får det bli. Tack så mycket för hjälpen
 

Rållybob

Medlem
13 nov 2019
15
3
3
35
Jokkmokk
Halloj jag ska köpa ny matta med högre kammar till min sidewinder 2018 141 och undrar hur höga kammar man kan ha innan den blir omöjlig och jobbig och riktigt högljud på led? Hjärna rekommendera bra märken mm! Max höjd mm på min har jag koll på utan intresserad av olika märken och olika höjder.mvh
Det är ingen märkbar skillnad alls. Tror inte du tjänar nått på att börja byta matta heller.. om du nu inte har typ 51mm kammar.
I vissa fören/platser är det bättre med höga å mjuka kammar å i vissa äre bättre med styva å lägre.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
På summitar tycker jag det är hyffsad skillnad mellan 2,5" och 3". Där skiljer ju bara kamhöjden och inte mattypen men sen om det alltid är till det bättre vet jag inte. Det skottar på som fasen med 3" i allafall vilket det inte gör på samma sätt med 2,5". Men olika mattyper skiljer nog mer i beteende än bara kamhöjden.

Att de väsnas mer eller mindre på led låter jag vara osagt. Är så mycket som låter på en skoter och jag försöker undvika ledkörning generellt men det är inget jag har reflekterat över i allafall.