hur dka jag veta om mattan ryms

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
nu har jag en fråga kan jag ha en 38as matta på min mxz -95?????? jag har försökt och följa instruktionet jag fåt som man ska se på nå vis men jag fattar = noll

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Tag en träkloss som är minst 40mm hög och ca 2-3 dm lång och lägg den mellan kammarna på mattan som sitter på. Snurra sedan mattan för hand och titta/lyssna efter om den stöter i någonstans.
Om den trillar ur framme vid drivhjulen kan du pröva att lägga i en lite högre bit (är alltid bra med lite luft mellan kammarna och tunneln).
Märker du däremot att den tar i någonstans på vägen finns möjligheten att plocka bort dubbskydden som sitter i tunneltaket.

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
ok det verkar ju ganska lätt men om den inte passa då kanske det går med en 32as matta är dom lika bra som en 38?

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
alltså de e ju svårt att säga om en matta är bra eller dålig, 38 har ju oftast bättre grepp därför har du mer att skotta med i lössnö och du får kvickare starter på packad snö, medans 32an har lite högre toppfart så man får väl se till sina behov vad man är ute efter, men om vi spekulerar i att du har en ca 20mm matta på nu så blir skillnaden STOR om du byter till en 32a i acc och framkomlighet i djupsnön :)

Last edited:

mikael.s

Välkänd medlem
2 aug 2004
274
0
16
36
sunnansjö
ok det är ju så att jag är oftast inte på leden utan ute i puder men jag fasnar jämt men min 25mm matta den suger i djup snö
så om man hade en 32mm skulle jag inte bli besviken tror jag:)