hur få loss variator xc600

hellas

Medlem
4 jan 2006
28
0
1
ludvika
tjenare!

har stora problem å få loss min variator på min xc 600sp 00:a

har hört att dem kan sitta ganska hårt men så här hårt?? har provat allt som går nu.. men utan resultat... hade den i press i 20 ton idag men inget gav vika... sitter där den sitter....:(

mne min fårga är nu finns det någe bättre sätt å ta loss den på eller snarare hur gör ni när ni tar loss den?? har provat allt å lite till nu måste ha hjälp me detta fort det är kris!!!!

vad händer om jag pressar på tills någon viker sig ?? någe annat som kan gå sönder eller är det bara å pressa tills den lossnar?? pressen klarar 100ton så jag har ju mera å gå på men det händer inget inte ens när jag värmde å pressade..

så kan jag pressa på mera å se vad som händer utna att något annat går sönder.?? eller har ni några bättre tips??

önskar hjälp så fort det bara går!!!

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Då har du alltså vevaxeln lös iom att du använder en press.
Använder du en pinne i bulthålet mot axeln när du pressar eller hur har du tagit till det?

urbanf

Medlem
5 sept 2004
41
0
1
Tjenare
jag hoppas att du inte pressar så att skivan tar i pressen för dom tål inte mycket
utan nog är det en avdragare och mutterdragare som gäller
Jo det kan sitta ut av bara !!!!! så jag brukar göra på följande sätt
spruta in en halv burk WD40 in i centrum av variatorn,
smörja in avdragaren med fett eller dyligt
sedan drar jag med mutterdragaren till kompressorn startar väntar tills den har fullt tryck
och kör en sväng till
sedan håller man på på det viset tills det lossnar
man kan även knacka med en slägghammare i änden på avdragaren
så till slut så ger sig variatorn

har du ingen avdragare så kan du alltid ta grejorna till din skoterförsäljare
dom brukar glatt hjälpa en
annars så kostar en avdragare inte så mycket ca 4-700:-
men du bör ha en luftdriven mutterdragare

hellas

Medlem
4 jan 2006
28
0
1
ludvika
problemet ligger i att jag har provat allt det där.. har haft i allt å lite till i det där hålet å även haft det under press i 6 dagar i streck me alla grejorna i hålet utan att det händer någe...

avdragare å muttermaskin har jag provat utan resultat....

satte en grov stång nästan samma storlek som avdragaren i hålet så det precis gick i utan att skada gängorna... men stången vek sig till slut när jag pressade mera å mera..... :(

ja drivaxeln är lös å jag msåte få bort variatorn för att få bort allt annat på drivaxeln.....

har även varit nere hos min skoterhandlare men dem fick ge upp.....

har en vän som brukar hjälpa mig me lite sånt här också han är jävligt duktig å har alldrig gått bet på någe i hela sitt liv... finns inget han inte klarar av inom svets å sånt här...
men även han gav upp....:(

så vad ska jag ta mig till?? hjälp..........

vad händer om jag pressar på tills något viker sig?? har bara pressat i typ 30 ton men kan pressa mera... får nog prova å se vad som händer det verkar som det får bära eller brista...:( men är det någe annat som kommer gå sönder om jag pressar för mycket??

Ultra 680

Medlem
1 jan 2006
18
0
1
Borlänge
Jag hade problem med att få lös min variator. Men jag tog och värmde med gasen på stålhylsan i botten på variatorn. Så prova att sätt dit avdragaren igen och värm på stålet i botten du får ju akta skivorna så du inte smälter dem.