Hur fungerar ett boondockersystem?

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Hej
Detta med lustgassystem på skoter, hur fungerar det egentligen.
En sån där grej som kan vara kul att veta.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
När du skickar ut NOS'en i systemet så ökar den syrehalten i blandningen till 33% (jämfört med 21% som är max vad vanlig luft innehåller).

i korta drag :)

När nos'et släpps ut separeras syret i N20 atomen från nitrogenet i en exotermisk reaktion, binder sig med bränslet och ger en hästkraftökning då det tillåter en en större mängd bränsle att förbrännas tack vare det ökade tillskottet av syre.
 

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
När du skickar ut NOS'en i systemet så ökar den syrehalten i blandningen till 33% (jämfört med 21% som är max vad vanlig luft innehåller).

i korta drag :)

När nos'et släpps ut separeras syret i N20 atomen från nitrogenet i en exotermisk reaktion, binder sig med bränslet och ger en hästkraftökning då det tillåter en en större mängd bränsle att förbrännas tack vare det ökade tillskottet av syre.
Tack för ett bra svar, då vet man det. Men vars "skjuter" man in gasen,
vad blir effektökningen och går det att sätta på alla skotrar (t.ex. på min summit 800 från -04)?
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Tja, 0,5 till 3000 hp beroende på vad man har för system och motor etc etc. Men upp till 50 kusar är väl rätt realistiskt på en skoter, går säkert att få ut mer också man verkligen vill men då börjar det väl kosta pengar.

Nitron sprutar man in i luftburken så det blandas jämnt och fint till båda förgasarna. Åtminstone boondockers modell. Lätt är det att montera också. Vet dock inget om själva inställningsproceduren.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
om man har en lambdasond på skotern så sköts inställningen automatiskt då elektroniken reglerar bränsleinsprutningen mot korrekt lambdavärde

problemet är bara att orginalsystemet inte är gjort för att spruta in så mycket bränsle som det behövs med ett lustgassystem, så man måste ha ett tilläggssprut, antagligen i form av större spridare och eller större pump
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
På Boondockers kit kopplar man förgasarventilationen till nitrokit'ets 'grenrör' och på något vis skickas mer bränsle in per fysikens lagar när man kopplar på NOS'en
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Man trycksätter flotörhuset med ett boondocker system, på så sätts trycks mera soppa in i motorn.
Mer om lustgas och olika system finns på tikkas hemsida.
 

racer_putte

Aktiv medlem
25 sept 2007
59
0
6
kiiruna
Men jag har hört att det är svårt att få till variatorbestyckningen för att helt plötsligt har man ju 50 hästar mer i skotern och det skulle man ju ha en annan variator bestyckning än orginal. Det optimala vore väl en pivario(elektronisk variator)?
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Om pivario vore så bra, varför finns den inte som orginal tillbehör till alla skotrar? Dyr? Hur många lägger inte extra pengar när de beställer en ny släde?
Bara min tanke...
 

racer_putte

Aktiv medlem
25 sept 2007
59
0
6
kiiruna
Skrev kanske lite otydligt men jag menare för att få ut det lilla extra från ett lustgassystem så skulle man ha haft en pivario på samma skoter som man har monterat lustgasen på. Då kan man programera variatorn så att den växlar annars när man trycker på knappen till lustgasen.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Om pivario vore så bra, varför finns den inte som orginal tillbehör till alla skotrar? Dyr? Hur många lägger inte extra pengar när de beställer en ny släde?
Bara min tanke...
Ännu oprövat skulle jag tro, barnsjukdomar etc. Tar nog ett bra tag för en liten svensk firma att etablera sin produkt på marknaden. Rom byggdes inte på en dag.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Om pivario vore så bra, varför finns den inte som orginal tillbehör till alla skotrar? Dyr? Hur många lägger inte extra pengar när de beställer en ny släde?
Bara min tanke...
V1-an kostar 11 000:- och V1-Sport 15 000:-
Lite väl dyrt än så länge? =)
Men den ska tydligen vara jävligt bra... skulle vara kul och läsa någe om den i tex snowmobile :D