Hur fungerar ett boondockersystem?

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Är det egentligen dyrt? Hur mycket extra kostar tex inte en back när man beställer en ny skoter?
Sen är de ju inte ovanligt med att man köper dämpare, slutburkar, pipor, boggie förlängningar, mattor osv för massor av pengar. Tycker 11-15kkr är små pengar i dessa samanhang.
Men jag skulle lägga mina pengar på en annan boggie än en pivario
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Om jag har förstått det här rätt så skiljer man också på "blöta" och "torra" lustgassystem.
Tillsammans med ett blött lustgassystem installerar man ett tilläggsprut som sprutar in adekvat mängd bränsle för att kompensera den ökade syrehalten.
Torra system utnyttjar maskinens originalbränslesystem, och ökar bara flödeshastigheten genom detta.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jag tycker det verkar lite halvflummigt att tjorva ihop en förgasarmotor med ett lustgassystem.

en förgasarmotor är ju nog krånglig att få den att gå med rätt blandning även utan lustgas, jag hade definitivt enbart satsat på ett lustgassystem i en skoter med insprutning och lambdasond. annars är det ju lätt hänt att blandningen mitt i allt blir lite för snål på bränsle.

undantaget skulle väl vara att lita på en beprövad installation där man kan veta att systemen funkar ihop
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
men om jag hade valt att satsa på något överhuvudtaget så hade det varit turbo.

Enligt mig slår det lustgas med hästlängder :rock:
 
B

Biosteel

njaa skulel väll vara trevligare med en kompressor på en skoter .. bygger väll ladtrycket fortare :)(=.. sen så kan man ju kasta ut variatorn så spara man nästan så mkt effekt så man inte behöver nitro haha :)
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Torrt: Extra bränsle skjuts in via insprutningen antingen via högre tryck i bränslesystemet eller att man mappar om datorn som sköter insprutningen. Nitroblandningen skickas förbi luftmassemätaren som känner av ökad syrehalt och säger till systemet att skicka in mer bränsle. Torrt kallas det för att bränslet inte blandas med nosen.

Blött: extra bränsle blandas med NOS'et via luftintaget?

Blött2: Bränsle och NOS blandas i insprutningen.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
kan väl till viss del hålla med om att det vore lämpligare med en kompressor

problemet med en kompressor är bara att det blir så tungt med alla drev och grejer
 
B

Biosteel

jag e inte så hemma på det där med att montera turbo o kompressor på skoter.. har mest bara sett siffror på effekt utagen ur tidningar o grejjer.. skulle du kunna förklara det där med kompressor tack :)
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
En kompressor drivs av mekaniskt av motorn vilket i sig snor lite hästar. Hur den drivs är la olika, via rem, kedja eller drev. När den drivs skickas mer luft in i motorn och således kan man förbränna mer bränsle, precis som med NOS & turbo. Allt bygger på att man får mer luft i systemet.
En viss kompressortyp levererar hästar redan från låga varv mot för en annan som leverar när man väl fått upp lite varv.

En turbo drivs av avgaserna och dess effekt ökar med högre varvtal.