Hur fungerar SDI?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

SDI = Semi Direct Injection.
Att det är spridare som sprutar in bränslet i trottelhus.

Så mycket vet jag, eller åtminstone tror mig veta.
Hur fungerar detta i praktiken?

Slipper man bestycka om vid fjällresor?
Är det driftsäkert? Om inte, är det svindyrt att renovera?

Hur skiljer sig gången på en SDI jämfört med en hederlig förgasarmaskin?

Jag vill veta allt om detta, då jag funderar starkt på att köpa en REV SDI-maskin.

/Kristian
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jo men nää. Semi direktinsprutning till skillnad från direkt sprutar inte rätt in i cylindrarna.

Jag har förstått det så att sdi'n har insprutning/Spjällhus som ersätter förgasaren contra direktinsprutning som har spridare direkt monterade i cylindern.

Men åter till tråden och frågorna:
Den går som en förgasar motor och man märker ingen skillnad mot en sådan heller. Den är driftsäker och beprövad men det har funnit barnsjukdomar och problem med att sdi motorn "tagit stift". Detta löstes med en uppdatering -05 och att man gick på BR8ECS istället för BR9ECS.

Bensinförbrukningen är lägre på Sdi än motsvarande 600 ho. Skiljer några deciliter/mil. Hur mkt som skiljer och exakt vad den tar är alltid svårt men sdi tar mellan 1,4-2,0 beroende på körstil, väder, tummuskler mm..

Man behöver som någon tidigare nämnt inte bestycka om den om man ska till fjällen (Behöver någon utom 440 maskinerna det ?) och RER backen har ett höghöjdsläge där man ställer in den snålare på backen(vet ej hur eller om det funkar).

600 sdi är en skitfin motor tycker jag.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Javisst, den är också jäkligt snål om du ligger på jämn gas så att säga. Börjar du pumpa så kan den ta lika mycket som en förgasare..
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Har nyligen köpt en 600 sdi -06, grymt nöjd med den än så länge kört ca 30 mil, var ut på en 8 mil sväng med blandad led/dikes körning o den hade inte dragit över 2l, var lite svårt o mäta exakt med dunkar men den ligger lätt under 2l milen iaf, med 44 matta o mycke lösnö körning. Jämför med tidigare förgasar skotrar jag haft tycker jag den här känns mer jämn o lugn när man drar på men de kan ha med instalgsvarvet o göra också rätt lågt.

På min sitter då spridarna direkt i cylindrarna iaf.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
På min sitter då spridarna direkt i cylindrarna iaf.
Ja....då har du en okänd specialmodell i sånt fall :rolleyes: ;)

Rotax SDI har två spridare per cylinder, en högfarts- och en lågfarts. Dessa sitter i överströmmningskanalerna ("transfer ports" på engelska).

Rotax E-Tec däremot....har direkt insprutning i cylinderhuvudet, dvs den första 2-taktaren med "sann" direktinsprutning.

Arctics "gamla" BEFI har insprutning i trottelhusen (typ automatisk förgasare).

Polaris har i sina CFI 4-spridar motorer insprutare i överströmmningskanaler och i vevhuset. I sina 2-spridare (tex IQ Shift 136") har de enbart insprutare i överströmmningskanalerna.

mvh / Matti

PS! 600 SDI:n går betydligt jämnare och finare på tomgång än motsvarande förgasarsnurra och även jämfört med Arctics BEFI. Klippet i motorn är bra....dock är där polarens Polaris 600 CFI (4) snäppet bättre....den snurran är den bästa 600:an jag testat....otroligt kultiverad gång men ändå grymt rapp :) (har inte provat någon E-tec ännu) DS!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
hehe! ja men dom sitter på cylindrarna, de jag menade var att de inte är insprutning genom trottelhusen.
Jo, du har helt rätt där, insprutarna sitter på cylinderblocken, men de sprutar inte in soppan direkt in i förbränningsrummen utan som sagt i överströmmningskanalerna :)
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Det lät intressant, någon som vet om det stämmer, på vilka årsmodeller, hur man gör?

Är väl olika tändningsläge bara trodde jag. Trodde även det satt på alla maskiner med rer. Vilket läge du ha i väljer du genom att hålla in rerknappen olika lång tid.
 
6

600xrs

Går rev.ens 600 sdi.are slöare än förgasad 600 motor? Och har hört att sdi kan dö någon millisekund när man landar hårt efter hopp? Nån som vet?

/dalle
Jag kör SDI, och har inte upplevt att den dör när jag hoppar med den.
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Brukar köra farsans xrs 600 -07 som är en SDIare och jag tycker den går som skjuten ur en kanon. Har inte upplevt att den dör efter hopp
 

pelunba

Välkänd medlem
7 feb 2007
146
0
6
Skellefteå
Tror det var typ -04 sdi som hade problem med att det kunde kännas som den tappade ork, har för mig att dom satte dit en extra bensin pump eller nått typ -05?
 
6

600xrs

När skotrarna är kalla märker man skillnad, polarna med vanliga förgasare ryker det som fan om, medans min sdi ryker knappt märkbart. Men det ska väl inte vara avgörande om man är i tankarna att köpa ny maskin :)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Går rev.ens 600 sdi.are slöare än förgasad 600 motor? Och har hört att sdi kan dö någon millisekund när man landar hårt efter hopp? Nån som vet?

/dalle
Jag har en bekant som har detta "hopp"problem men sin Rev 600 med förgasare.