Hur kommer det sig att det inte finns....

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tvåtaktare med turbo är inte på långa vägar lika utprovat som till fyrtaktare, där det använts i miljoner tillämpningar och utvecklats sedan ett halvsekel.

Motsvarande erfarenheter finns inte på tvåtaktssidan även om det finns de som prototypmässigt konverterat tvåtaktsmotorer med turbo. Dock blir hållbarheten skral, och effektvinsten blir inte lika hög som på en fyrtaktare så frågan är väl egentligen "varför?"...

Man kan ju tycka att effekten är tillräcklig i 600 SDI, vill man ha mer effekt än så gäller fyrtakt med turbo...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som hjulboggie säger så kräver ju 4t en turbo för att kunna prestera överhuvetaget, men jag förstår inte hur det svarade på din fråga. Men en anledning till att det inte finns är väll isåfall att det bara är en 600? jag tycker det verkar som dom flesta tillverkare som säljer 2t turbo säljer till bigblock. Finns säkert någon anledning till detta.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är ju de som antingen tävlar i dragracing eller helt enkelt vill vara "värst" (bland tvåtaktarna iaf).

Om den sedan har insprutning eller inte är inte grejen.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
det är bara en 600 blir för lite effekt för att de ska vara värt besväret jämnfört om man turbo matar en 800..
ser inga serie tillverkade kit för 600 hos någon tillverkare idag, ser bara till dom med större volym dvs 800/1000cc
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
okey då e jag med på vad ni menar, (men vad 4t turbo har med saken att göra förstår jag inte)
men tänkte att eftersom det finns till polaris 600: http://www.silberturbos.com/product/PTK-800
och till arctics m6: http://www.twistedturbos.com/content/twisted-turbo-order-form-0

så tänkte jag att man kanske ville ha på en summit 600 sdi också?? det bör ju finnas en anledning till att man sätter det på andra märkens 2t 600 snurror, körbarhet lr vikt lr något, jag bara undrade pga nyfikenhet som sagt
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det kostar ganska mycket och då vill man ha effekt/krona helt enkelt. (därav jfr med 4t där man får ut så mycket mer för samma pengar).
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
En 600 klarar inte att driva en lika stor turbo som en 800 pga det mindre avgasflödet, så effektökningen kontra kostnaderna och målgruppen gör det inte värt att tillverka till 600.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Är nog för liten efterfrågan på just turbokit till 600an, de som köper turbokit vill ju ha maximal effekt och ett 600kit kostar princip lika som till en 800 motor som är betydligt mer populär. Sen har ju etecen tagit över så det finna inga nya maskiner med sdi längre vad jag sett. Börjar dock komma turbokit till 800 etec men då har de löst soppa tillförseln med ett extra sprut innan spjällhuset.

Hjulboggie rules: kan du inte bara lägga ner ditt fyrtakts snack... har ju inget med denna tråd att göra.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag svarar på frågan om varför det inte finns turbo till 600SDI. Det stora sammanhanget är viktigt, eftersom det ger de ekonomiska spelreglerna.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag svarar på frågan om varför det inte finns turbo till 600SDI. Det stora sammanhanget är viktigt, eftersom det ger de ekonomiska spelreglerna.
men snälla lägg ner! denna tråd rör turbokit till 2t 600cc, och den relevanta frågeställningen var varför det inte finns till 600sdi när det finns till 600cfi å till m6 motorn, dina fyrtakts raljeringar kan du göra på en annan tråd, lr vill du att nästa gång du frågar om en laddtrycksmätare eller dylikt att folk börjar prata om kolfiberframvagnar (som är lika relevant för din tråd)
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Är nog för liten efterfrågan på just turbokit till 600an, de som köper turbokit vill ju ha maximal effekt och ett 600kit kostar princip lika som till en 800 motor som är betydligt mer populär. Sen har ju etecen tagit över så det finna inga nya maskiner med sdi längre vad jag sett. Börjar dock komma turbokit till 800 etec men då har de löst soppa tillförseln med ett extra sprut innan spjällhuset.

Hjulboggie rules: kan du inte bara lägga ner ditt fyrtakts snack... har ju inget med denna tråd att göra.
okey då är jag med på omständigheterna
En 600 klarar inte att driva en lika stor turbo som en 800 pga det mindre avgasflödet, så effektökningen kontra kostnaderna och målgruppen gör det inte värt att tillverka till 600.
tack så mycket till er som faktiskt tagit er tid och besvarat min fråga och inte bara svävat iväg
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
men snälla lägg ner! denna tråd rör turbokit till 2t 600cc, och den relevanta frågeställningen var varför det inte finns till 600sdi när det finns till 600cfi å till m6 motorn, dina fyrtakts raljeringar kan du göra på en annan tråd, lr vill du att nästa gång du frågar om en laddtrycksmätare eller dylikt att folk börjar prata om kolfiberframvagnar (som är lika relevant för din tråd)

Lille vän,

det var ingen "fyrtaktsraljering", det var ett svar till varför det Å ENA sidan inte görs lika många turbosatser till tvåtaktare RENT GENERELLT och Å ANDRA sidan varför det knappast är att se fram emot någon till just SDI-motorn. Det andra sett i perspektiv av det första.

Om du sedan tror att det beror på avgasflödet (som i så fall är så mycket större på M6 och 600cfi) får stå för dig själv och möjligen på den "teoretiker" som tänkte ut det svaret.

Man skall inte vara ohövlig när folk svarar på frågor, även om det blir ur en annan synpunkt än vad du själv tänkte från början.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Lille vän,

det var ingen "fyrtaktsraljering", det var ett svar till varför det Å ENA sidan inte görs lika många turbosatser till tvåtaktare RENT GENERELLT och Å ANDRA sidan varför det knappast är att se fram emot någon till just SDI-motorn. Det andra sett i perspektiv av det första.

Om du sedan tror att det beror på avgasflödet (som i så fall är så mycket större på M6 och 600cfi) får stå för dig själv och möjligen på den "teoretiker" som tänkte ut det svaret.

Man skall inte vara ohövlig när folk svarar på frågor, även om det blir ur en annan synpunkt än vad du själv tänkte från början.
jag frågade om 600sdi, och varför det ffinns till vissa 600 2t snurror men inte till just den, jag nämnde inte ens 4t eller hur effektivt och bra det är, så den vinkeln på ditt svar efterfrågades inte. ohövlig? jag bara påskiner att ditt svar var irrelevant i frågeställningen. men tack, nu vet jag ju att det finns 4t turbo och att det är bättre...
 
Last edited:
R

RevMan

Det är väll så att målgruppen för tvåtaktsturbo vill ha 800.
Jag skulle absolut villja ha en 600sdi turbo. len och fin motor med kraft i överflöd, nåja. några 200hästar når man nog aldrig men 160-170 tror jag är möjligt dock betydligt mer lättkörd än 800.
En annan grej är väll att turbokittens marknad har kommit igång på allvar de senaste 4åren. när e-tec låg för dörren ville helt enkelt trimfirmorna lägg tid och enorma mängder pengar på utveckling för en marknad som är obefintlig. Det finns turbo till både 800 och 600e-tec men prislappen är betydligt högre än motsvarande boondocker till polaris och AC. Dröjjer nog ett tag till innan det fungerar som det är tänkt.