Hur koppla in Nödstopp?

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Hej!
Såhär i sommarvärmen har jag popnitat om lite på skotern idag och skall sätta dit nödstopp nu. Problemet är att jag vet inte hur de 2 sladdarna som går från den skall kopplas till och som.

Jag snackar alltså om Nödstopp (dödmansgrepp) och inte om strömbrytaren.

Tacksam för svar!
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
det ska nog inte spela någon roll, efter som att den fungerar som en strömbrytare den leder bara runt strömmen sen närö den är urkopplad är det inte en sluten krets så det är bara koppla in.
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Vad är det för skoter du ska montera nödstoppen på. För på vissa skotrar så är det färdig dragna kablar till nödstoppen
 
Last edited:

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag tror jag vet hur det skall vara nu men vill ha bekräftelse av någon kunnig.

Alltså; Det går en röd och en svart sladd från nödstoppet så jag undrar om man nu sätter fast den i hålet ser ni bredvid tändningslåset och tar lös den blåa sladden och kopplar ihop den med den röda och sätter den svarta sladden där den blåa satt. Då bör väl strömmen brytas om jag rycker ur nödstoppet när skotern är igång? Eller är jag helt ute och cyklar och kopplar allt fel eller? Kolla länken för bild över allt.


http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_4/03960000-03969999/640x480/3961095.jpg?0
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
För att detta ska fungera riktigt och bli rätt på en gång.

Om jag inte missminner mig, så kan du starta skotern utan nyckel genom att dra ur alla sladdar till nyckeln.
Då kan du inte koppla in nödstoppen som du tänkt.

Nödstoppen som du nu ska koppla in.
Mät om den bryter strömmen då nödstopps hatten sitter på och släpper igenom då du drar ur nödstopps hatten.

Då kan du koppla båda sladdarna till nödstoppen. Då behöver du ingen nyckel.
Men vill du ha kvar nyckel.
Så ska du koppla båda kablarna från nödstoppen till vardera kabel bakom nyckeln.
Då ska nödstoppen kortsluta tändningen genom att släppa igenom strömmen från den röda plus till den blå minus.


Om din nödstopp släpper igenom strömmen då nödstopps hatten sitter på.
Då har du en nödstopp avsedd för en ArcticCat. Byt då ut den till en som är avsedd för alla andra märken.
 

Rick Roy

Medlem
14 aug 2006
10
0
1
Avesta
Du ska väl koppla in dig på den sladd som ger ström IFRÅN tändlåset, knippsa den kabeln och koppla in dig på den! För när tändlåset är i "till" läge så ska ju dödaren ändå kunna bryta strömen...



tändningslås________l l_________ström ut från tändningslås


Förstår du min simpla ritning :eek:
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Du ska väl koppla in dig på den sladd som ger ström IFRÅN tändlåset, knippsa den kabeln och koppla in dig på den! För när tändlåset är i "till" läge så ska ju dödaren ändå kunna bryta strömen...



tändningslås________l l_________ström ut från tändningslås


Förstår du min simpla ritning :eek:
Gissar på "l l" betyder att det är nödstoppet. Förstår isåfall hur du menar, men funkar inte det jag gjort så måste ritningen du gjor funka :)
 

VikHe

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Boden
Finns ett enkelt sätt att kontrollera det på.. som redan nämnts i tråden.

Koppla bort båda(räcker med ena iofs) kablarna från tändningslåset, går det att starta skotern då så ska man koppla in nödstoppen på det sättet du har gjort, förutsatt att nödstoppen är av slutande typ. (sluter när man rycker bort nödstoppen)

Om det däremot inte går att starta skotern med kablarna urkopplade, så ska nödstoppen kopplas i serie med tändningslåset, dvs tex blå kabel från tändningslået till svart kabel på nödstoppen, och sen den röda från nödstoppen till samma plats som den blåa satt på tändningslåset.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Finns ett enkelt sätt att kontrollera det på.. som redan nämnts i tråden.

Koppla bort båda(räcker med ena iofs) kablarna från tändningslåset, går det att starta skotern då så ska man koppla in nödstoppen på det sättet du har gjort, förutsatt att nödstoppen är av slutande typ. (sluter när man rycker bort nödstoppen)

Om det däremot inte går att starta skotern med kablarna urkopplade, så ska nödstoppen kopplas i serie med tändningslåset, dvs tex blå kabel från tändningslået till svart kabel på nödstoppen, och sen den röda från nödstoppen till samma plats som den blåa satt på tändningslåset.
Tack, då vet jag. Är bara att prova men nu lär man väl måsta byta tändspole/ar på blizzen också. Har säkert gått minst en under sommarn :/