Hur länge vågan man köra med 800 E-tec motorn orörd?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Har en skoter med 800 E-tec motor, en 2012a som jag haft sen ny.

Nu inför vintern så funderade jag på byta men jag vet ändå inte, hur länge vågar man köra och ha motorn orörd?

Skotern har nu gått 465 mil, och lär ju ha gått minst 650 när denna vinter är över.

Är 800 E-tec motorn lika dålig som 800R var? Den rasar vid 500-600 mil?

Eller vågar man ha kvar skotern och den ska hålla vintern ut?
Rasar den går väl det på minst 10000 att fixa...

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
om du underhåller med nya stift varje år samt gör ren insprutning och avgasportar så kan det väl inte vara några problem?! kanske är värt 500 för att ta bort topplocket och ev cylindrar för att kolla igenom så allt ser ok ut så du slipper de 10 000?

Kör själv 800r utan problem med kontinuerlig service. det bara går och går =)

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Bara att köra vidare! Inga problem =) Däremot om du haft en -11 800 så hade jag varit mer nervös. Men dom ska ju vara fixade innan 500 mil på garanti.

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Ööööö nya stift varje år på E-tec?! Nja tor inte det hörru...

om du underhåller med nya stift varje år samt gör ren insprutning och avgasportar så kan det väl inte vara några problem?! kanske är värt 500 för att ta bort topplocket och ev cylindrar för att kolla igenom så allt ser ok ut så du slipper de 10 000?

Kör själv 800r utan problem med kontinuerlig service. det bara går och går =)

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Tändstiften på E-tec är inget man byter i en handvändning har jag fått för mig?
Är väl nån bygelöppning som ska vara mot spridare osv?

Sen E-tec tändstiften är väl 1000 mil innan byte eller 4 år?
Rengöra avgasportarna hoppas jag dom gör på skoterservicen man betalar nästan 2000 kronor för varje år.

Är väl veven som är en bristande del i brp 800 motorerna?
"fetta vevlagren" har man ju hört en del om...

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Har för mig att handlaren sa att det var 1000 mils garanti på e-tec stiften när jag köpte 600:an 2009. Kanske minns fel...

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Vissa etec 2012 ska in på service ungefär som 2011. Finns en tråd här någonstans angående vilka motornummer de gällde. Sök och du skall finna.

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Tja!

har en e-tec 800 2011, och jag undrar om man kan lämna in den när man vill innan dom där 500 milen för att få de nya kolvarna?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.538
412
83
Malå/Adak
Med tanke på hur stiften såg ut på min Freeride efter 1 år så byts stiften varje år!.. oavsett vad det står för intervall i schemat
Maskiner inom garantin måste ju hursomhelst in på årsservice och stiftbytet kostar inte många kr extra. Om jag minns rätt är det enda som är viktigt vid bytet att spetsen på sidoelektråden ska peka mot spridaren med en ganska vid/bred vinkeltolerans så byta själv ska inte vara något problem heller.

Skulle nog tveka lite inför att köra någon 800a oavsett märke mycket mer än ca 500 mil på kolvarna.

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
De inre lagrena kan fara. Av de 4 ski doo vevras som jag kommit över in real life senaste året (bekantas skotrar/renoverade skotrar som jag varit spekulant på) så har alla 4 varit på de inre lagrena. 3 av dom var 800r.

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Varför har inte tekniker och professorer på Rotax fabriken informerats att vevaxeln har en livslängd på endast runt 500mil ?
Hur kan BRP Canada som skriver verkstads böckerna varje år missat att informera om byte av fett i olika service intervaller ?
Var finns information att man ska göra ren insprutet?

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Skriv ner ditt chassie nummer och mejla det med förfrågan, ex.
Hej, jag har en Etec 800 med chassie nr xxxx och vill ha information vilka kampanjer som aktiva på min skoter, samt att det skulle uppskattas att du kopierar av texten på tidigare historik.
Finns inget som hindrar dig att göra massutskick för att göra en mätning vilka handlare som är på alerten.
När det står klart vad du kan få utfört gratis väljer du den handlare du har förtroende till. Alla handlare ska enl återförsäljar avtalet hjälpa dig.
Möts du av en arbets vägran, ja då är det inte bra, är deras bokningspärm full till slutet på Feb. så är det lite i gråzonen, men är du välkommen inom 2-3 veckor då är det bra. Det är här du blir påverkad vart du ska köpa din nästa skoter! Boka in en service i samma veva.

Sen är det sunt förnuft, i tider som dessa prioriteras att nya skotrar ska monteras, sen avlöses det med 50 mila service i Januari.

Finns det befogade skäl så har det genom åren gått bra att en Lynx verkstad garanti reparerat Skidoo och vice versa. Här hittar du snabbt info till alla återförsäljare.
http://www.brpscandinavia.com/SV/dealer-locator.html?country=SE