hur lastar ni på släpvagen?

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Jag såg en släpvagnstråd var skapad, och fick då denna idé.
Jag funderar själv hur jag ska rymma polarisen och Nilapulkan på släpen (trane 152x325)

Lägg upp bilder på hur man packar en släp!.........:weird:

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Polarnas Ekipage:

Det vita man ser är en fin hästtransport, dock får man bara in en skoter i den.

Bra med plats och skönt med kapell.

Själv har man bara pappas lilla släp.

Tur att man inte köpte längre skoter :p Står som gjutet.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
5
36
42
Roknäs
Hur mycket kultryck får ni när ni lastar 3 eller fler skotrar? Jag tycker det ser framtungt ut, men det kanske är inbillning?

Kirre

Välkänd medlem
15 feb 2010
412
0
16
Lycksele
blir inte så mycket när en står baklänges ser nog ner lastade ut för att de är mycke prylar i bilarna också. skulle tro att kultrycket blir kring 50-60kg

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Skulle vara kul att se er som lastat skorar + pulka hur ni gjort det.

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
börjar man klämma på 4 skotrar på en enaxlig vagn så har man nog problem med länsman oavsett hur stor den är o hur mkt spännband man knyter fast......

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
börjar man klämma på 4 skotrar på en enaxlig vagn så har man nog problem med länsman oavsett hur stor den är o hur mkt spännband man knyter fast......
Nja.
Jag har ett chassie som står, med 1330-klassade axlar.
Säg att man bygger på en alu-ram och vagnen väger 330 kilo.

4x fulltankade XP TNT à 230 kilo ger 920 kilo last + 330 kilo vagn = 1250 kg

Hur kultrycket blir kan jag däremot inte svara på.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
haha, va händer när man blir stoppad med 4 skotrar på släpet?
Tankade bilen på Statoil i Östersund för många år sen på väg upp till Skoterns Julafton-fyra skotrar på hembyggd vagn av husvagnschassie, dessutom toppade vi med sex jeepdunkar bränsle på flaket. När jag står där och tankar svänger Polisen upp och börjar tanka Polisbilen på andra sidan pumpen... Det var -25 grader kallt eller nåt liknande ute, och jag har aldrig svettats som jag gjorde då:)
Efter att Polisen tittat en lååång stund på vagnen frågar han: Drar den mycket bensin? (Och tittar på Thundercaten jag körde på den tiden) Jovars, den gillar bränsle-mellan tre och fem liter milen tycker den om svarar jag.
Jo, jag har en likadan svarar Polisen, om ni ska upp till Åkersjön så åk nu ikväll-länstrafikgruppen har koll imorgon bitti. Ja, vi far nu svarar jag och "springer in i bilen" och åker...Det var nog han som var "good cop" tror jag.

Fast jag hade ju inte så mycket att bekymra mig för egentligen, det var bara 650kg överlast;)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tankade bilen på Statoil i Östersund för många år sen på väg upp till Skoterns Julafton-fyra skotrar på hembyggd vagn av husvagnschassie, dessutom toppade vi med sex jeepdunkar bränsle på flaket. När jag står där och tankar svänger Polisen upp och börjar tanka Polisbilen på andra sidan pumpen... Det var -25 grader kallt eller nåt liknande ute, och jag har aldrig svettats som jag gjorde då:)
Efter att Polisen tittat en lååång stund på vagnen frågar han: Drar den mycket bensin? (Och tittar på Thundercaten jag körde på den tiden) Jovars, den gillar bränsle-mellan tre och fem liter milen tycker den om svarar jag.
Jo, jag har en likadan svarar Polisen, om ni ska upp till Åkersjön så åk nu ikväll-länstrafikgruppen har koll imorgon bitti. Ja, vi far nu svarar jag och "springer in i bilen" och åker...Det var nog han som var "good cop" tror jag.

Fast jag hade ju inte så mycket att bekymra mig för egentligen, det var bara 650kg överlast;)
Upp till 50% överlast = böter, mer än så = åtal. Så det där ska man passa sig för.
Sen lär du ju inte få fortsätta heller..

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
kmr inte ihåg nu så här på kvällskvisten men finns de nå "regel" om hur kultrycket ska va? visst optimalt finns ju, 70kg om ja inte missminner mig?

enaxling å 4st skotrar är inga bekymer om man har rätt saker, biltrailern våran va 1500 axel på, tjänstevikt 400kg nånting, så strax över tonet fick man lasta, mao 250kg per skoter!
Letar boggivagn för å bygga på nu, såg inte kul ut med 4st skotrar på trailern.