Hur många mil är för mycket?

Strompan

Ny medlem
7 nov 2024
2
0
1
16
Sverige? Åre?
Jag går i tankarna att skaffa första skoter och undrar hur många mil som är för mycket. Jag har kollat runt en del och vissa ligger runt 600-700 mil. Är det för mycket? Eller är årsmodell viktigare. Vad bör man tänka på när en skoter har gått så långt? Läst runt lite och fattat det som att vissa motorer verkar hålla längre, men jag har väldigt lite koll så alla svar skulle uppskattas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
En lössnömaskin med 600 mil är ordenligt sliten i allt medans en ledmaskin kan va i utmärkt skick vid 700-1000 mil.
Om du funderar på en lössnömaskin så bör kolvarna va bytt minst en gång på en lössnöamskin och den kräver mest troligt stötdämparrenovering vid 600 mil, boggien behöver ses över i alla bussningar dessutom. Variatorerna är sopslut i alla bussningar vid 600 mil och leta sprickor på skivorna.
Om du funderar på mer ledmaskin så kan både stötdämpatre motor boggi ja allt va i okskick även variatorerna är rel bra vid 600 mil på en ledmaskin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Svårt att säga, en lössnömaskin på 600 mil kan vara riktigt fin också beroende på hur den är körd. Finns faktisk många som använder sina lössnö maskiner till enbart led. Men som nybörjare är det svårt att veta vad man ska kolla och vad man kan pruta på. Men jag tycker priset är det viktigaste, köper hellre en halvrisig maskin billigt än en "fin" dyrt som säkert också har massa fel när man börjar kolla närmare men det är jag det..
Säkrast är att köpa en så ny och lite mil som möjligt.
 

Strompan

Ny medlem
7 nov 2024
2
0
1
16
Sverige? Åre?
Tack för utförliga svar! Stämmer det att 600:a kräver så mycket mindre underhåll och går problemfritt längre? Hur mycket förlorar man i kraft isåfall?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tack för utförliga svar! Stämmer det att 600:a kräver så mycket mindre underhåll och går problemfritt längre? Hur mycket förlorar man i kraft isåfall?
600cc motorn håller väl ca 25% längre tid vs en 800cc med samma trimgrad men 600an är mer sprängsäker mindre risk för plötsliga stora haverier. De flesta 600cc sport ledskotrarna och lössnö skotrarna ligger på 115-125hk medans 800 ligger på 150-160 och en 850 157-167 hk de är baserat på maskiner från ca 2012-. 600an sliter även variatorerna och drev kedja mindre.Största fördelen 600cc motorerna oavsett märke är att de har inga fabriksmissar så de drabbas inte av totalhaveri lika frekvent som 800-850 gör. Om man funderar på en BRP 850 så bör man veta att vevaxeln eller vevstakarna inte går att renovera man åker på att köpa helt ny vevaxel för 27-30000kr eller en beg motor för 27-35k. Ingen annan motor har så dum konstruktion att de inte går repa men de är annars en bra vevaxel som håller bra och kolvarna som brp 850 har är bäst av alla kolvkonstruktioner, de håller lika länge som en "vanlig kolv" till en 600cc oavsett märke.
Chassi stötdämpare är likvärdigt slitage. Mattan kan hålla lite längre på en 600cc lössnömaskin för den gräver inte lika djupt som en 800+ gör i fart då man klämmer fullt så den bör gå mer fri från stenar o stubbar.
 
Reactions: Strompan

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
De som köper 600orna är ofta av typen personer som gör mer mogna val :) Så de körs oftast mycket lugnare också.
En 600 är både mer lättkörd och mer svårkörd än en mer motorstark maskin.
Är man helt nybörjare så är en 600 att föredra då man kanske har svårt att kontrollera gasen och det känns tryggare, och de tar sig fram typ lika bra, sliter inte lika hårt i armarna heller. Men den stora nackdelen är när man ska iväg i brant miljö och man måste fort få fart på mattan för att ta sig vidare, där har 600an ett stort handikapp, för den får inte upp farten på mattan så man får inte jet-effekten på snön tillräckligt fort jämfört med en 800/850.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
De som köper 600orna är ofta av typen personer som gör mer mogna val :) Så de körs oftast mycket lugnare också.
En 600 är både mer lättkörd och mer svårkörd än en mer motorstark maskin.
Är man helt nybörjare så är en 600 att föredra då man kanske har svårt att kontrollera gasen och det känns tryggare, och de tar sig fram typ lika bra, sliter inte lika hårt i armarna heller. Men den stora nackdelen är när man ska iväg i brant miljö och man måste fort få fart på mattan för att ta sig vidare, där har 600an ett stort handikapp, för den får inte upp farten på mattan så man får inte jet-effekten på snön tillräckligt fort jämfört med en 800/850.
En annan fördel med 600 och att de är motorsvaga är att man som förare kanske måste lära sig tekniken bättre. För med en 850 kan man gasa sig ur (och in i) en massa konstiga situationer jämfört med en motorsvagare maskin men den svagare maskinen går ofta att köra där ändå men på ett annat (mer kontrollerat sätt) så man blir nog en bättre förare rent tekniskt om man börjar med en mer civilicerad maskin.
Ett bra chassi är viktigare än motorstorlek så köp så nytt som möjligt.
En 600 är mycket billigare att äga också. Lägre försäkring, drar mindre bränsle och är det BRP så drar de mindre olja än dess storasyskon så allt detta sammantaget gör en stor skillnad på totalekonomin.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
432
84
28
norrland
Skulle nog vilja påstå att vid lugn körning ligger 850 och 600r i stort sett lika i bränsle förbrukning men använder man kraften drar naturligtvis 850 mera.
 
Reactions: Strompan

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Bränslemässigt över en hel dag skiljer det lite och ingenting mellan 600 och 850, har haft båda sorterna. Det 600an spar in i vissa lägen kostar det extra andra gånger då man kör mer fullgas med den än med storebror.

Däremot försäkring, remmar och andra slitdelar är 600 sparsammare på.... även om min nuvarande Freeride 154" gått över 180 ganska tuffa mil på första remmen