Hur mycket skulle ni vara beredda att betala i medlemsavgift.

Hur mycket är du berädd o betala i medlemsavgift till skoterklubben.


  • Totalt antal som röstat
    116

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Sv: Hur mycket skulle ni vara berädda att betala i medlemsavgift.

Tror inte problemet ligger i att folk är snåla.. Utan dem vet att lederna blir sladdade ändå..Vare sej dem betalar eller inte!

Tycker att detta borde fan staten stå för med tanke på alla pengar skoteråkarna drar in till statskassan!


Klart att de är snåla om de inte är med i en skoterklubb.
Undanflykter som, lathet, jag kör inte på lederna, jag vet inte vart jag skall betala in, jag kör så lite, m.m.
är bara undanflykter och man blir fortfarande förvånad när man hör dom, snålheternas ytterligheter är vad det är:hello:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Hur mycket skulle ni vara berädda att betala i medlemsavgift.

Klart att de är snåla om de inte är med i en skoterklubb.
Undanflykter som, lathet, jag kör inte på lederna, jag vet inte vart jag skall betala in, jag kör så lite, m.m.
är bara undanflykter och man blir fortfarande förvånad när man hör dom, snålheternas ytterligheter är vad det är:hello:
men då är man väll ändå snål? om man inte betalar för att man vet att det görs ändå
Tror inte problemet ligger i att folk är snåla.. Utan dem vet att lederna blir sladdade ändå..Vare sej dem betalar eller inte!

Tycker att detta borde fan staten stå för med tanke på alla pengar skoteråkarna drar in till statskassan!
SNålhet eller att lederna ändå blir underhållna, sommar som vinter kan ju vara en del i det hela men jag tror ändå att största svårigheten för klubbar (föreningsliv överhuvudtaget) är att ta tillräcklig plats eller ha ett starkt varumärke i konkurrens med alla övriga "sociala" förströelser 24 timmars samhället bjuder på.

Finns ju många precis som Beretta nämnt lägger ned både stora pengar och tid på "rätta" utrustningen, kläderna och tillbehören varje år men i det sammanhanget kanske spolar att betala in 200 skr till klubben.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Sv: Hur mycket skulle ni vara berädda att betala i medlemsavgift.

Klart att de är snåla om de inte är med i en skoterklubb.
Undanflykter som, lathet, jag kör inte på lederna, jag vet inte vart jag skall betala in, jag kör så lite, m.m.
är bara undanflykter och man blir fortfarande förvånad när man hör dom, snålheternas ytterligheter är vad det är:hello:
Jag håller helt och hålet med..Missförstå mej rätt!
Det jag menade var att om det inte är obligatoriskt så betalar man inte! Och varför är det inte det?? Så är det ju fan överallt annanstans!!

En tanke kan ju vara att skoterklubbarna inte syns tillräckligt!?
Vilket är direkt kopplat till antalet medlemmar.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
hmm. "ledavgift" i samband med medlemskap i skoterklubben? Enda kravet för att man ska få bruka lederna är att man är medlem i klubben?
:)Tänkt precis samma tanke, inte helt fel att för att bruka de av den lokala skoterklubben skötta lederna/stråken måsta man ha ett "trailpass" dvs ett årligen återkommande snyggt designat klistermärke att applicera.

Om de lokala skoterklubbarna drivs som ekonomisk förening eller annan företagsform, juridiskt har dispositionsrätt över lederna/stråken så bör det vara fullt möjligt med detta krav.

:juggle:Dock, friheten och valmöjligheten är värd att bevara så den som har lösningen hur de lokala klubbarna skall kunna nå ut till presumtiva medlemmar :lock1:eek:ch få dem att erlägga dessa 150-300 kr får gärna komma med tips:thumb:

:focus: dvs Hur mycket man är beredd att betala
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
hmm. "ledavgift" i samband med medlemskap i skoterklubben? Enda kravet för att man ska få bruka lederna är att man är medlem i klubben?
Men ett annat problem att lösa då, är väl hur man ska kunna "Tvinga" någon att betala ett medlemskap, för att få bruka lederna, om leden ifråga går utanför ett "Betalområde", där alltså friåkning är tillåten.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
ja menar väll mest isåfall att det ska gälla överallt där det finns en skoterklubb som sköter lederna. För att bruka dom ska man vara medlem.

Och att "tvinga" någon att vara medlem ska inte vara nödvändigt, de ska vara lika självkalrt som att man inte kör bil (dom flesta) förän man har körkort. Pga, sån är lagen.

missförstå mig rätt...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
:)Tänkt precis samma tanke, inte helt fel att för att bruka de av den lokala skoterklubben skötta lederna/stråken måsta man ha ett "trailpass" dvs ett årligen återkommande snyggt designat klistermärke att applicera.

Om de lokala skoterklubbarna drivs som ekonomisk förening eller annan företagsform, juridiskt har dispositionsrätt över lederna/stråken så bör det vara fullt möjligt med detta krav.
Just denna sak diskuterades på skoterriksdagen. Ett av många tänkbara förslag att det kanske utgår en obligatorisk "Skoteravgift", där pengarna ska gå till alla Sveriges "Transitleder" alltså alla större leder för genomfartstrafik. Då slipper man ifrån eländet med att hålla reda på alla ledavgifter när man är på en längre skotertur.
Vill man då (ex. vis under resans gång) trafikera ett visst lokalt ledområde, så var tanken då att man skulle tvingas att lösa ex. vis ett medlemskap i en skoterförening, eller dylikt som ansvarar för det lokala lednätsskötseln.

Men idagsläget så finns det bara ett rättsfall, (som ännu inte är överklagat) som ger ett ledbolag rätt att ta ut en ledavgift från snöskoteråkarna. Men detta fall var i ett sk. "Betalledområde" där friåkning var förbjuden. Hur det då skulle fungera i ett betalområde att ta betalt, där friåkning är tillåten ,är en svår "Nöt att knäcka".

En övervägande majoritet av klubbarna som var på skoteriksdagen ville då inte medverka till att skapa fler skoterförbudsområden, vilket vad det verkar i dagsläget, vara den enda möjliga utväg, för att kunna ta betalt för ledkörning. Och då har ändå inte det åberopade rättsfallet drivits upp i domstol, utan det blev tydligen en förlikning.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Hur mycket skulle ni vara berädda att betala i medlemsavgift.

Klart att de är snåla om de inte är med i en skoterklubb.
Undanflykter som, lathet, jag kör inte på lederna, jag vet inte vart jag skall betala in, jag kör så lite, m.m.
är bara undanflykter och man blir fortfarande förvånad när man hör dom, snålheternas ytterligheter är vad det är:hello:
Håller fullständigt med, hur mycket man ändå syns och hörs, så kommer det ändå att finnas lika många undanflykter till att inte betala som det finns argument för.
Ett exempel från verkligheten.
Vi provade för någon påsk sedan att i skoterstugan och på en mängd olika turistannläggningar, lägga ut gratis kartor, lokal skoterinformation och en medlemstidning, allt packat ihop snyggt och prydligt.
Där stod det klart och tydligt att läsa hur man kan betala in sin medlemsavgift eller annat stöd.
Allt var slut redan på Påsklördagen, härligt tänkte man, va kul att folk verkade gilla vårt utskick, vad som var mindre kul, var att inte en enda betalade in något som helst medlemskap eller annat stöd till vår förening.
Detta på 300 utskick !
Kan tillägga att lederna den påsken var kanonbra.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En övervägande majoritet av klubbarna som var på skoteriksdagen ville då inte medverka till att skapa fler skoterförbudsområden, vilket vad det verkar i dagsläget, vara den enda möjliga utväg, för att kunna ta betalt för ledkörning. Och då har ändå inte det åberopade rättsfallet drivits upp i domstol, utan det blev tydligen en förlikning.
Det är ju ingen lätt sak heller, allamansrätt, 30 år gammal terrängkörningsförordning (visst, smärre redigeringar på vägen), urbefolkningens rättigheter, gränsdragningar typ kust, inland, fjäll, ovan eller nedan odlingsgränsen osv.

Hursomhelst skulle det bästa vara att vi själva i ord och gärning visar vad vi vill och kan o i det inryms vad vi vill betala lokalt och regionalt där vi nyttjar leder i varierande omfattning.

Vi verkar i alla fall vara beredda att betala 150-250 kr till den lokala klubben, charmoffensiver behövs säkert på många håll för att öka antalet betalande medlemmar och potential att både dubbla och fyrdubbla medlemsantal finns.:deadhorse:
:hmmmm:Frågan är hur man skall nå ut?:hmmmm:
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hursomhelst skulle det bästa vara att vi själva i ord och gärning visar vad vi vill och kan o i det inryms vad vi vill betala lokalt och regionalt där vi nyttjar leder i varierande omfattning.

Vi verkar i alla fall vara beredda att betala 150-250 kr till den lokala klubben, charmoffensiver behövs säkert på många håll för att öka antalet betalande medlemmar och potential att både dubbla och fyrdubbla medlemsantal finns.:deadhorse:
:hmmmm:Frågan är hur man skall nå ut?:hmmmm:
Visst så vore den bästa lösningen ett frivilligt medlemskap i den lokala klubben. Men jag vill påstå att detta tyvärr inte funkar, åtminstone på större orter.
Vi har ju i olika former i över 30 år i Sverige provat frivilligheten, jag har ännu inte hört att någon klubb har lyckats att få en stor majoritet av ortens alla skoteråkare med i klubben.
I mindre byar där man kan känna sig utpekad om man inte betalar i sin medlemsavgift, så kan det möjligen fungera bättre.
Detta är det säkert många andra klubbar som också säkert känner igen.

Våran förening har i över 15 år, haft folk anställda vintertid, till att sköta om våra 37 mil skoterleder. Vi har haft igång snöskotrar, pistmaskiner och bandvagnar på lederna, för att få dom så jämna som möjligt, och har väl lyckats ganska så bra med denna målsättning.

Trots att det uppskattningsvis finns över 1000 registrerade snöskotrar på samhället så är det bara runt 300 av dessa ägare som är medlem i föreningen, Vi har då för att få medlemar:
  • Förhållandevis låg medlemsavgift, efter hur stor verksamhet vi har på våra leder. Enskild medlemskap 150:-, Familjekort 200:-
  • Ute medlemsblock hos skoterhandlarna.
  • En hemsida där man kan få instruktioner på hur man ska lösa sitt medlemskap on-line.
  • Vi har en informationslåda uppe vid Skoterstugan och vid "Skotermacken" på Camp Gielas, där man kan hitta info, och inbetalningskort.
  • Försöker synas i lokalpress och ute på samhällt vid olika arrangemang, Skoterns Dag, Skyltsöndagen osv.
  • Vi har ca. vart tredje år besökt varenda postlåda på samhället, där vi lämnat information om vår verksamhet och ett inbetalningskort.
  • Skickar per automatik ut medlemstidning med inbetalningskort inför varje ny säsong, till alla våra medlemar.
Så jag vill påstå att vi inte är anonyma för ortsbefolkningen i vart fall, ändå är det bara runt 300 enskilda skoteråkare eller skoterfamiljer som stödjer verksamheten med ledprepareringen.
Så ska våran förening i framtiden kunna fortsätta med samma målsättning med ledunderhållet, så känns det då i dagsläget tyvärr som att något slags obligatorisk led/skoteravgift är nödvändig.

Eller kanske är det så att över 50% av snöskoteråkarna vill köra på ojämna leder och bedriva en helt okontrollerad körning ?
Vilket dock i förlängningen om all ledskötsel upphör och lednätet försvinner, skapar konflikter med markägare och får skoterhatarna att gå ut i dagpressen med insändare och artiklar, för ett skoterförbud i Sverige.

Givetvis så kommer antagligen ett obligatorisk avgiftsystem inte heller funka till 100%, det är ju bara att kika på hur det är ute på våra vägar, det finns en hel del som kör oskattat och oförsäkrat.

Men jag tror att det är ohållbart som det är idag, om vi och framförallt våra barn ska få köra snöskoter i framtiden också :hello:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Eller kanske är det så att över 50% av snöskoteråkarna vill köra på ojämna leder och bedriva en helt okontrollerad körning ?
Vilket dock i förlängningen om all ledskötsel upphör och lednätet försvinner, skapar konflikter med markägare och får skoterhatarna att gå ut i dagpressen med insändare och artiklar, för ett skoterförbud i Sverige.

Givetvis så kommer antagligen ett obligatorisk avgiftsystem inte heller funka till 100%, det är ju bara att kika på hur det är ute på våra vägar, det finns en hel del som kör oskattat och oförsäkrat.

Men jag tror att det är ohållbart som det är idag, om vi och framförallt våra barn ska få köra snöskoter i framtiden också :hello:
Är övertygad om att de allra flesta vill ha en bra, slät och trafiksäkert dragen led.

Obligatorium eller ej i alla dess former känns som att det diskuterats i många år, går ju att se bara på detta forum och egentligen är det fantastiskt att det hänt så lite i förhållande till explosionen av trafik under sista 20-30 åren.

Hursomhelst är det viktigt att hålla frågorna levande, t ex genom att hålla fram dessa på förstasidan här i forumet så kanske fler ändrar prioritering och löser medlemskap för 200 skr istället före man kastar ut det dubbla på en märkeskepa med monsterdekal eller dylikt.

Ledskötare förtjänar allt beröm, själv betalar jag för skulle jag dra en led slät så skulle man sitta på pass med hagelbössan...:whip:
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
skulle lätt kunna betala några hundra iaf för att dom skulle sladda lederna iaf några gånger per vinter. ser ju förjävliga ut här :/
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Obligatoisk ledavift skulle inte innebära fler medlemmar, däremot fler som kör olagligt på leden men framförallt fle rsom kör UTANFÖR lederna.....det gynnar inte någon skoterklubb. Nä det är bara bra marknadsföring som gäller.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Varför betalar isf alla jägare det statliga jacktkortet.
Naturligt beteende vilket också hänger samman med det ansvar man har iom vapenlicenserna, behövs inte mycket så ryker de ju t ex.

Dock finns paraleller, jakten började regleras under senare delen av 1800 talet, dock tog sig allmogen mer eller mindre rätt att ändå jaga året runt, faktiskt en bra bit in i 1900 talet (finns ju kvar en del ännu...)

Skotertrafiken började regleras på senare delen av 70 talet men hur långt har vi kommit...?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Obligatoisk ledavift skulle inte innebära fler medlemmar, däremot fler som kör olagligt på leden men framförallt fle rsom kör UTANFÖR lederna.....det gynnar inte någon skoterklubb. Nä det är bara bra marknadsföring som gäller.
Förstår inte riktigt ekvationen ?
Jag TROR (Liksom "Lynxfun") att dom flesta nog vill köra på välsköta leder, ut till sitt eget lilla "Smultronställe" (som t.ex "Lekområde", Fiskeparadis, vacker lägerplats mm. mm.)

Om det vore ett obligatorium på någon slags led/skoteravgift så tror jag att dom som idag "Gör rätt för sig", även skulle fortsätta med detta, men att det även skulle komma till några ytterligare skoterägare, som i dag bara tänker på att eventuellt bli medlem i någon skoterklubb.
Så därför skulle det skulle sannolikt komma in mer pengar, vilket gör att lederna inte blir sämre i vart fall.
Men givetvis så är det ju många som skulle "skita i" och betala (som idag), men dom skulle nog också som idag fortsätta att använda alla fina och välskötta leder.

Sedan så tror jag att om pengarna till själva ledskötseln kommer in från alla som kör snöskoter, så skulle kanske klubbarna kunna sänka sina medlemsavgifter, börja jobba mer med medlemsvård, marknadsföring, jobba än mer mot nya restrektioner osv. Kort och gott, kunna kraftsamla sina resurser på annat än bara det arbete som kretsar runt själva ledskötseln.
Ett arbete som idag tar minst 75% av all tid som läggs ner av klubbarna.
Detta gör ju också att det kanske på sikt skulle bli mer intressant att bli medlem.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Naturligt beteende vilket också hänger samman med det ansvar man har iom vapenlicenserna, behövs inte mycket så ryker de ju t ex.

Dock finns paraleller, jakten började regleras under senare delen av 1800 talet, dock tog sig allmogen mer eller mindre rätt att ändå jaga året runt, faktiskt en bra bit in i 1900 talet (finns ju kvar en del ännu...)

Skotertrafiken började regleras på senare delen av 70 talet men hur långt har vi kommit...?
Tror också att det framförallt är naturliga beteendet i jägarkåren som gör att man betalar sitt jaktkort. Men sen så är det ju som sagt rätt så hårda straff om man jagar utanför lagtexten.

Tror t.ex. att många skoterförare som idag inte bryr sig om promillegränserna, nog skulle tänka om, om dom även förutom körkort/förarbeviset, skulle förlora snöskotern. :hmmmm2:
För den delen inte sagt att det skulle vara liknande straff vid körning utan att ha erlagt en eventuell obligatorisk skoteravgift.