När du köper en ny rem kan du kolla vad du har för Topfart.... toppar maskinen 130 vid ny rem så bytt när du inte får den över 110 längre.
Om du käner vibrationer i maskinen ska du bytta rem (ganska givet men i alla fall).
Det är alldelens för lätt att man vid fastkörningar slirar midja på remen och sedan riskerar sprickor och glapp i variatron vid högre hastiheter.
Yterligare saker att hålla koll på är när maskinen "växlar" käns maskinen bli trötare vid växlarna..... lite som att hoppa över 2:an växel på en bil och gå direkt till 3:an så kan det vara ett tecken på att remen är sliten.
är man pedant så kan man mäta up remen när den är ny och byta när den har slitits ner 20 % eller så.
Vid alla former av synliga skader så bör man bytta rem eller i alla fall titta över så man har med en reserv
Som det skrivits över så kan en brusten rem bli jävligt dyrt och i vissa fall smärtsamma.
Slutledning är att vänta till att remen går av är en mycket, mycket dålig ide då det för det första betyder risk för maskin och mäniskar samt att man dom sista 30 milen har väldigt dålig prestanda ur maskinen.
Sedan till frågan om märke så kan jag tyvär inte ge några raka svar men jag brukar se till o köpa mina remar hos en "stor" butik där det är högt flöde på remar så man inte få en som legat på hyllan i 3 år och blivit stenhård.
Remen på en skoter är som däck på en en bil.... fast den ser bra ut så kan den vara rena skiten då den har tork lite och blivit stel och möjligen har ett veck på sig.
Så när sommaren komer så plocka av remmen och ta ner den i ett mörkt o svalt rum i källaren om du har möjlighet... när vintern sedan kommer så tvätta av den lite lätt med T-sprit eller liknande... inte för mycket utan bara så ytan på remen blir ren och mjuk. (finns säkert 15 pers som skriker rakt ut nu att jag är dum i skallen
)
Tväta även variatorerna med.