läs en gång till Puffen_93
jag har ej förespråkat t dojja som förebyggande lösning men däremot metanol eller TLIpro i detta syfte .isopropanol (och även etanol) löser is och blandar sig med vatten och båda används bla som tillsatts i bränslet av bensinbolagen men det räcker inte om det redan är vatten i för stora mängder i mack tanken ,
min maskin skar förra vintern pga detta fenomen för deras vatten nivå givare visade att det inte var nå vatten i deras tank ,nä inte i botten men uppblandat i bränslet
jag lyste ner i tanken för att försöka första varför det blev hål i kolvarna, soppan var en grå sörja så jag ställde in skotern i garaget över natten ,nästa morgon var det inte grå grummligt i tanken längre ,tömde ut allt i en ren plast dunk som jag stälde ut i kylan nån dag senare.vattnet i botten frös då till is .
till saken hör att tanken hade varit lös o tömd innan jag spola i bränslet så nå vatten fanns inte där från början vilket OKQ8 ville ha det till
detta problem som jag beskriver är i dag ett faktum om mackarna har kondens problem i sina tankar ,förr var vattnet på botten i deras tankar men inte sedan etan/propan började anändas då blandas det upp i bränslet istället.
bilar klarar det oftast men de små munstyckena i 2 taktarna täpps till eller förminskas av isbildningen och då blir det mager blandning men jag betvivlar att någon mack tillstår detta