hur reagerar en skoter om man ha vatten i tanken?

emill

Medlem
10 feb 2007
36
0
1
min smäler och vara var inte ut och råmar typ när man drar på den gick bra i 3 dara sen började den krångla igen kan det var vatten i tanken??
 
R

Robin

låter mer som att den går på 1cylinder (2 om du har trippel).
Börja med att kolla gnistan på stiften.

mvh/Robin
 
R

Robin

ispropp, jag tror nästan att det är samma sak du har som jag har, kolla min tråd för att läsa vidare, (XCRen går på 2cylindrar).

Kör du på gammal bensin?

mvh/Robin
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
t-röd är det dummaste man hälla i en bränsletank.. har man fått en ispropp kan det vara ett nödalternativ men se till attspola ur tanken ordentligt..
ta lös tanken, häll i några få liter ny bensin, skaka runt och häll ut.. upprepa så tills du får ut ren bensin (häll ut i genomskinlig skål/hink/flaska och vänta och se om det skiktar sig... om du nu har vatten i tanken vill säga..
 
R

Robin

ja men drar du i alldeles för mycket så förstör du oljefilmen i cylindrar osv.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
förutom att T dojja är gott :) så finns det inget bättre att lösa is proppar med ,men man bör se till att den soppan körs ur innan man blåser i ny soppa. t sprit(etanol) bandar sig med vatten och bensin men mindre bra med bensin så för att förhindra dvs förebygga frysning så e d metanol som gäller eller bäst TLI Pro
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
konan, isopropanol. där har du nåt som fungerar bättre än t-röd som propplösare.. hur den reagerar med 2t-olja vet jag inte..

men visst, T-röd kan man använda om man vill... men tänk på att den binder all kondens och annan fukt till vatten och samlar allt på botten... så kan ni räkna ut själv hur det blir en riktigt kall dag. så länge du kör med t-röd funkar det fint, men den dagen du slutar med det så får du garanterat en ispropp..

det finns absolut INGEN anledning att blanda t-röd som förebyggande om man inte gör det konstant..

prova själv med en liter bensin och ca 1cl vatten och häll ner en skvätt t-röd och vips så får du mer vatten...
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
läs en gång till Puffen_93 :cool: jag har ej förespråkat t dojja som förebyggande lösning men däremot metanol eller TLIpro i detta syfte .isopropanol (och även etanol) löser is och blandar sig med vatten och båda används bla som tillsatts i bränslet av bensinbolagen men det räcker inte om det redan är vatten i för stora mängder i mack tanken ,

min maskin skar förra vintern pga detta fenomen för deras vatten nivå givare visade att det inte var nå vatten i deras tank ,nä inte i botten men uppblandat i bränslet :eek:
jag lyste ner i tanken för att försöka första varför det blev hål i kolvarna, soppan var en grå sörja så jag ställde in skotern i garaget över natten ,nästa morgon var det inte grå grummligt i tanken längre ,tömde ut allt i en ren plast dunk som jag stälde ut i kylan nån dag senare.vattnet i botten frös då till is .

till saken hör att tanken hade varit lös o tömd innan jag spola i bränslet så nå vatten fanns inte där från början vilket OKQ8 ville ha det till :mad:

detta problem som jag beskriver är i dag ett faktum om mackarna har kondens problem i sina tankar ,förr var vattnet på botten i deras tankar men inte sedan etan/propan började anändas då blandas det upp i bränslet istället.
bilar klarar det oftast men de små munstyckena i 2 taktarna täpps till eller förminskas av isbildningen och då blir det mager blandning men jag betvivlar att någon mack tillstår detta :rolleyes:
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ah måste ha missat lite av det du skrev.. hursomhelst så får mack soppan innehålla 20% vatten så räkna med att det finns en hel del vatten i även "ren" bensin.. jag brukar för det mesta tanka i dunkar som får stå några dagar sen lämnar jag bottenskvätten men... det fungerar ju inte med etanolinblandningen. samma sak gäller äldre bilar med fallförgasare då dom har småa munstycken och i botten på flottörhuset..väldigt kinkiga på vatten.