Hur ser det ut?

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jag har plockat loss cylindrarna från min Rave 800 för att se hur hur cylindrar samt kolvarna ser ut. Jag tycker cylindrarna ser fina ut inga repor eller nåt. Kompet var jämt när jag kollade för ca. 40 mil sedan och kolvarna+ringar har gått ungefär 300 mil.
Jag undrar egentligen bara hur ni tycker att det ser ut, är nämnligen ny på att skruva så jag vet inte riktigt vad som är bra och inte.
Klicka på pixbox länken nedan och kommentera gärna hur ni tycker det ser ut. :)
Mvh Emil
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Ser inte stiften så bra på bilden, men dom ser svarta ut därmed går den fett.. Och så är jag inte speciellt bra på att läsa kolvar, men ena såg ju lite misstänksam ut när det var som svart på ett ställe.. Kolla första bilden på kolvarna
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jo jag har misstänkt att den har gått lite fett, stiften är mer svarta än gyllenbruna, vad ska jag göra åt det? byta munstycken eller justera nålarna, eller nåt annat kanske?
Angående kolvarna så tyckte jag också att det såg lite konstigt ut med de "mörka" fläckarna. Vad kan det bero på att det blivit så?
Ursäkta min okunskap!:)
Mvh Emil
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jo jag har misstänkt att den har gått lite fett, stiften är mer svarta än gyllenbruna, vad ska jag göra åt det? byta munstycken eller justera nålarna, eller nåt annat kanske?
Angående kolvarna så tyckte jag också att det såg lite konstigt ut med de "mörka" fläckarna. Vad kan det bero på att det blivit så?
Ursäkta min okunskap!:)
Mvh Emil
Vettefan, är somsagt mycket dålig på att läsa kolvar..
För att få rätt bestyckning måste du dela in det i 3delar. Kör på 1/4 gas först, stäng av den på dödaren utan att släppa gasen. Kolla stiften, går den för fett så ska du sänka nålarna och kanske testa byta lågfarten.

Kör på 1/2 gas och gör som ovan

Kör på full gas och gör som ovan, fast här byter du huvudmunstycket

Är osäker på vad du ska göra från 1/4 till 1/2 gas, tror det är nålarna och lågfarten. Någon annan får bekräfta det.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
ser ut som att den går snålt på kolvarna. man ser ingen kolv spolning

ryker den mkt när du kör? om du har separat smörjningen kvar så kolla hur mkt olja den får ifall den får för mkt.

kan tillägga:
sen om du ska kolla bestyckningen ska du hålla ganska länge på ett givet gas läge (halv/full gas). halv gas ska man iaf hålla nån km sen som max säger döda utan att släppa gasen.
full gas.. kanske mellan 10 till 15 sekunder.
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Okej, vad menar du med att den går snålt på kolvarna?

Ja, den har rykt ganska mycket tycker jag, men mest när den är kall. Polarna som kört bakom har även nämnt att det ryker en del, men jag antar att den bara får lite för mycket olja.
Kan jag bara ställa om oljetillförseln? har inte tyvärr inte haft tid att kolla hur jag ska bära mig åt, nån kanske redan vet?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
kolvarna är sotsvarta = den går magert. kan hända att den bara får way to much oil så de bränner fast på kolvarna..

vet att det ska finnas bra artiklar och läsa om kolvspolning, "piston wash",
infogar nån enstaka bild iaf, på just denna så går den fett..

här ser man iaf lite skillnad hur de kan se ut om den är fet/perfekt/snål bestyckad.. personligen tycker jag dock att det ser ut som att mitten kolven som taggad som perfekt går fortfarande lite fett..

har inte direkt nån erfarenhet med att ställa ner en oljepump.
du tankar skotern full med soppa och olja sen kör du.. nästa gång du tankar så fyller du på olja också.. sen tar du mägnden olja delat med mängen soppa som gick i..

sen hur det ser ut i praktiken hur man ställer ner pumpen är jag inte helt hundra på och lämnad det över till nån annan som kan förklara lite mera ingående.
 
Last edited:

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Tror inte det är så illa, det finns inga djupa repor utan bara ytliga. Enligt mig så borde det räcka med att hona. Men tycker ni jag ska köpa en ny kolvsats eller ser det "okej" ut?

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt att få mina kolvar att se ut som dom på bilden (perfect alltså) några tips skulle hjälpa:) Jag har förstått att den går magert (för mycket olja och för lite bensin?)
Mvh Emil
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tror inte det är så illa, det finns inga djupa repor utan bara ytliga. Enligt mig så borde det räcka med att hona. Men tycker ni jag ska köpa en ny kolvsats eller ser det "okej" ut?

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt att få mina kolvar att se ut som dom på bilden (perfect alltså) några tips skulle hjälpa:) Jag har förstått att den går magert (för mycket olja och för lite bensin?)
Mvh Emil
Om du ska hona så tycker jag du ska lämna i dem, kan spara många hundralappar om du råkar göra fel, är väldigt känsligt med nicasil =)
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jo att hona är inga problem, har bra kontakter :)
Får nog låta någon som är mer kunnig än jag själv kolla hur motorn ser ut, så det blir rätt gjort.
Tack för hjälpen ni som skrivit förresten! Ni ändra som har någon kommentar om hur det verkar se ut får väldigt gärna skriva :)
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Utöver motorfunderande undrar jag också hur varm pipan blir, har nämnligen tänkt fräscha upp den lite. Har en färg hemma som ska tåla 600 grader, räcker det?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Utöver motorfunderande undrar jag också hur varm pipan blir, har nämnligen tänkt fräscha upp den lite. Har en färg hemma som ska tåla 600 grader, räcker det?
Kan funka.. Men har för mig att avgaserna är ca 700grader men det är ju vid grenröret.. Sen svalnar dom av.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Måste ha en färg som tål mer än 600grader.
Grenröret,pipan och slutburken på min Zr 900 var lackade med färg som tålde 600grader och färgen brändes och det luktade som att jag hade brännt slidsen.
 
Last edited:

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Okej då är det bara att glömma den färgen. Får se om jag ska leta någon bättre färg eller köpa bandage och linda pipan.
Säger det igen, kommentera gärna kolvar samt cylindrar ni som har något att säga :) man kan aldrig veta för mycket!
Mvh Emil
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Hur långt har skotern gått totalt? Cylinder loppen ser slitna ut. Som jag ser på bilderna så är nicasilen nött.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Loppen ser lite sliten ut men är det inga grova repor så räcker det ju med att hona :) Kikade in genom insuget på 440'in, Vad tror ni ??