Hur ser det ut?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Dåliga bilder till trots så tycker jag att cyllarna såg fina ut. Kolvarna var sotiga och du bör se över hur mkt olja den tar. Det kan också vara att du kör/har kört på en kass olja då sotar den som attan. Det bör du dock kunna se på bland annat rave portarna som beckar igen rejält fort om man kör på skit olja.

Är stiften mörk så tvivlar jag på att den är sotig pga att den går snålt.

Min skoter hade gått på mineralolja i 800 mil när jag köpte den och de kolvarna såg ut ganska precis som dina. Jag bytte kolvar samt olja och nu efter en säsong så ser det riktigt bra ut. (jag bestyckade inte om)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Satt och kollade på bilderna nu igen och på andra bilden uppifrån där man ser insugssidan i loppet ser det ut som om loppet är bränt precis ovanför insuget ??

Sen ser sidorna på cylindern mycket blankare och finare än insug och utblås sidorna så nog är dom använda iaf :p Visst inte kan man jämföra bilderna på "RotaX447" cylindrar för det är ju fyrtakt;)
 
Last edited:

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Eftersom att stiften är mörka/svarta tror jag inte att den går magert, utan att det beror på oljemängden. Jag har kört med biltemas helsyntetolja, vad säger ni om den?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Oj biltema då är du inte rädd om motorn. Biltema bluff företag med kines grejor alltihop. Några exempel.
Köper du ett par tändstift räcker de 50mil innan de är slut.
Alla batterier som de har tål inte kyla.
Mätarinstrument som visar fel.
Finns mängder med flera saker som inte håller måttet

Jag handlar aldrig mer på biltema.
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Där hör man. Då kanske det är läge att sluta köra med den då, men när jag hört med andra så ska oljan från biltema vara densamma som säljs på mackarna, men då stämmer det nog inte. Nämn gärna om ni vet av någon bra och gärna billig olja, samt var man kan köpa den :)
Mvh Emil
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Där hör man. Då kanske det är läge att sluta köra med den då, men när jag hört med andra så ska oljan från biltema vara densamma som säljs på mackarna, men då stämmer det nog inte. Nämn gärna om ni vet av någon bra och gärna billig olja, samt var man kan köpa den :)
Mvh Emil
Ja, Biltema har precis samma oljor som OKQ8 har. Så visst duger den, men de känns ändå inte bra.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Vem har sagt att OkQ8 har samma oljor som biltema? Varför har de olika priser då?

Själv kör jag med Statoils dyraste helsyntet olja. En nackdel är att det blir ingen olje hinna i motorn. Så när motorn står över sommaren kan den börja rosta men det motverkar man genom att starta skotern nån gång då och då.

Men jag skulle ju köpa polaris olja istället, men då är närmaste åf för långt ifrån mig.

Har inte lynx en egen olja?

Finns många olika typer av oljor. En del är gjord för separat smörjning andra inte.
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Det var en bekant som sa att det var samma olja men i olika förpackningar. Men det kvittar väl egentligen vem som sagt det.

Jo nog har lynx en egen olja, men jag tror inte att den är värd priset då det finns andra oljor som är lika bra -till bättre pris. Förra vintern körde jag även med Teboils helsyntetolja, någon som har erfarenhet av den?

Det är klart att biltemas olja säkert duger, men att bara "duga" räcker inte riktigt för mig nu då jag fått veta att den kanske inte är så bra. Ni får gärna tipsa om ni vet någon bra helsyntetolja som sagt :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Det var en bekant som sa att det var samma olja men i olika förpackningar.

Japp, en lärare som praktiserade på skolan våran berättade att han varit och kollat på stället där dom tappar upp på dunkar och det är samma råvaror till alla märken sen olika tillsatser därför det blir olika priser men biltemas olja kan mycket väl vara samma som vilken annan.

Lite offtopic kanske men, hittade dock ett inlägg på http://www.bike.se/forum/thread.php?t=5654 som vart intressant står mycket om oljor, hittade dels detta:

1. Varmkör ALDRIG någon motor på tomgång! (det tar längre TID innan den blir varm, Chokekörning tvättar bort olja i cylindrarna så dessa slits oerhört jmf med normal körning, och sist VATTEN bildas så länge motorn inte kommit upp i driftstemp, vilket den gör bäst med lite lätt belastning = kör iväg snällt direkt när du startar. Kör de första 2-3 Km i lugnt tempo, men inget komatempo.
2. Vattnet kommer ut. Men bara när motorn är varm = undvik kortkörningar, OCH starta ALDRIG en vinterkonserverad motor förrän du ska köra en riktig tur! Den blir bara MER och MER bemängd med kondensvatten i olja, cylindrar, och avgasrör (som rostar). I all välmening startar en del sina hojar på vintern, varvar lite (och tror att detta ersätter en RIKTIG konservering), under några minuter. Men detta räcker inte på långa vägar för att driva ut fukten.