Hur viktigt med originalvariatorrem

Freeman

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Luleå Sverige
Tja, jag ska byta rem på min 97:as mxz 440 X nu och jag undrar hur viktigt det egentligen är att köra med originalrem.

Vissa säger att det är ett måste eftersom piratremmar inte bettar lika bra. Men hur stor skillnad är det ... piratremmar är ju trots allt mycket billigare.

 
D

Dennis Furberg

RE: Hur viktigt med originalvariato

Gates har minst 3 olika kvaliteer på sina remmar, touring, trail och Mountain. Mountain kostar nästan 1000:- till min skoter, trail kostar 600 och touring kostar typ 400:-.
jag skulle tro att man får vad man betalar för i fråga om kvalitet. Man måste nog prova sig fram till vad som blir lönsammast, för om man aldrig orkar köra in remmen så kanske de e lika bra att satsa på en riktigt billig =)
 
F

Freemann

RE: Hur viktigt med originalvariato

Ok, vi får se hur det blir men nu har nästa problem dykt upp. Jag kan inte någonstans hitta hur lång remmen ska vara? Jag har letat igenom alla handböcker och sånt men kan bara hitta bredden(34.9 mm).

Jag har skotern hemma hos mina föräldrar också så jag kan inte gå ut å kolla om det står på remmen.

Vet någon hur lång rem jag ska ha till min skoter?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Hur viktigt med originalvariato

Titta hos några kända variatorremtillverkare på nätet (Gates, Dayco m fl). De har korsreferenslistor där man t ex kan söka på skotermodell och få ut både typbeteckning och mått på passande remmar.
En del mer välorganiserade piratdelshandlare (Dennis Kirk t ex) har också bra listor på sina siter.