Idéer på prylar som saknas inom snöskotervärlden

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
vissa modeller har ju problem med varmgång i variatorerna.
en lösning jag har klurat på är om det skulle gå att montera en fläkt/turbin där startmotorkransen normalt sitter. samt eventuellt byta ut locket på primärvaiatorn mot ett med in inbyggd fläkt/turbin.

borde ju bidra till betydligt bättre kylning.
om det fungerar bra så är det en enkel och hyfsat billig produkt att tillverka. iaf fläcken man sätter bakom variatorn.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
en annan grej... säkerhetspryl.
uppblåsbara flytkuddar som klarar av att hålla en maskin flytande om man hamnar i en vak.

kanske utveckla en dyna liknande bossdynorna fast med kolsyrepatroner och flytkuddar under. det borde tom. kunna gå att konstruera så att man får en hel flotte bakom dynan när man löser ut den.

may save someone´s life someday.


edit: om ni sätter nån av grejerna i produktion så förväntar jag mig givetvis ett gratisexemplar. hehe.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
en annan grej... säkerhetspryl.
uppblåsbara flytkuddar som klarar av att hålla en maskin flytande om man hamnar i en vak.

kanske utveckla en dyna liknande bossdynorna fast med kolsyrepatroner och flytkuddar under. det borde tom. kunna gå att konstruera så att man får en hel flotte bakom dynan när man löser ut den.

may save someone´s life someday.


edit: om ni sätter nån av grejerna i produktion så förväntar jag mig givetvis ett gratisexemplar. hehe.
Tror att det skulle fungera med flotten i dynan:D Men den dynan lär ju väga bly om man ska ha den dära flytgrunkan där, eller?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men den dynan lär ju väga bly om man ska ha den dära flytgrunkan där, eller?
Nope.
En riktigt liten högtryckspatron (1dm, 3-4cm diameter) väger inte mer än ett halvkilo. Ovanpå det kommer tilläggsvikten för textilierna man använder till flytkudden och ett tillförlitligt styrsystem för patronen, ett halvkilo till.

För den som tycker att patronen verkar i minsta laget, jag är fullt medveten om att den är liten och att det krävs ett extremt högt tryck i den för att kunna hålla önskad gasmängd. Men i exemplet är storleken det jag prioriterade högst för att få till ett så smidigt system som möjligt.

Vad som däremot är ett stort problem med ovanstående är kostnaden. I dag är det knappast möjligt att få till ett fungerande system för mindre än ett styckpris på 30k.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
1) Styrskydd med inbyggd airbag.
2) Universal halkskydd som man klämmer fast runt fotstegen.
3) Allt som minskar bränsleförbrukningen.

Och nu till "fantasiavdelningen":
4) Aktiv krängningshämmare som får skotern att luta inåt i kurvorna när man svänger. :rock:
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Ett nödsystem med gps sändare, typ när nöd linan rycks skickas en signal till någon. Typ att ha på uthyrnings skotrar i fjälltrakterna? Kanske finns redan, vet ej.
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Ett nödsystem med gps sändare, typ när nöd linan rycks skickas en signal till någon. Typ att ha på uthyrnings skotrar i fjälltrakterna? Kanske finns redan, vet ej.
Jo men vem har inte råkat slita ut linan av misstag ett par hundra gånger? Det skulle ju vara mindre bra ifall man råka slita ut den och uthyrarna ringer fjällräddningen och sen är det bara falskt alarm.

Isåfall borde det finnas typ en falskt alarm knapp som man kan trycka på så ovanstående inte händer. Annars en skitbra idé :ciao:
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Ja eller en fördröjning på larmsignalen, råkar man dra ur den hinner man ju oftast sätta tillbaka den inom loppet av 60 sekunder.
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Som de flesta vet så är fukt och kyla ingen bra kombination när det kommer till att hålla sig varm!
Om man nu måste hjälpa en polare :rolleyes: som kört fast så blir man fort varm och kanske lite svettig. Då kan det bli ganska kallt om man ska åka stillasittande långt efter en led efteråt.
skulle man inte kunna ha några miljövänliga fuktabsorbenter i kläder och skor som man kan torka/byta??

I lumpen klippte vi till Tidningspapper och la under innersulan ibland då det var kallt, det gjorde faktiskt lite skillnad!