Import av skoter från EU land, vad

lappjohan

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Karlskoga/Arjeplogs Sverige
Har funderingar på att importera en skoter från annat EU-land.
Det gäller alltså en ny skoter.
Jag antar att det inte blir tull eftersom det mellan EU länderna ska råda tullfrihet, men det borde bli moms eftersom den är helt ny?
Vad för papper behövs för att kunna registrera den här i Sverige?

Tack på förhand / Johan
 

Mattias Jonsson

Välkänd medlem
31 jul 2004
114
0
6
52
Arvidsjaur
EU är en frihandelsregion, detta innebär att du kan handla saker i andra EU länder utan att behöva betala tull eller svensk moms. Däremot måste du betala momsen som gäller i landet där varan köps. Det är ju förmodligen redan inbakat i priset, så det priset som du har hos handlaren (inkl moms) är det som gäller.

Regeln säger att moms skall betalas i det land som varan konsumeras (inhandlas).
Kom ihåg att det tillkommer kostnader för registreringsbesiktning och så vidare.

Vad gäller registrering vet jag inte, man det finns säkert någon annan här som har en idé.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Jag tror du behöver ett papper från generalagenten, en garanti på att skotern håller vissa miljökrav osv. Arctic-Cats generalagent vill ha 5000kr för detta papper enligt vad jag hört. Jag undrar hur det blir med garantin?
 
Last edited:
E

Ej medlem/Inloggad

Mattias Jonsson skrev:
EU är en frihandelsregion, detta innebär att du kan handla saker i andra EU länder utan att behöva betala tull eller svensk moms. Däremot måste du betala momsen som gäller i landet där varan köps. Det är ju förmodligen redan inbakat i priset, så det priset som du har hos handlaren (inkl moms) är det som gäller.

Regeln säger att moms skall betalas i det land som varan konsumeras (inhandlas).
Kom ihåg att det tillkommer kostnader för registreringsbesiktning och så vidare.

Vad gäller registrering vet jag inte, man det finns säkert någon annan här som har en idé.
Fel, det är speciella moms regler för fordon, max 6 månader gammal/mindrä än 600 mil, full moms i hemlandet. Detta gäller även skoter tyvärr. Ny skoter = moms i sveadala
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Jag pratade med en handlare i finska Tornio o han sa att det enda du behöver är det finska regbeviset som du far med till svensk bilprovning,hosta upp några hundringar för reg beviset så är det färdigt gäller skotrar från 01 o uppåt.