Indy 500 Classic Touring -98 - Motor tappar kraft vid minsta motstånd

Laper

Medlem
22 feb 2021
21
0
1
Luleå
Min Classic Touring från 98 har börjat med en otrevlig ovana. Senast jag körde så började bluddra och tappa drivkraft så fort det var lite motstånd, fastnade lite eller att jag startade i en lutning. Kunde inte varva mer än 4500 sen började den bluddra och tappa drivningen framåt. Slutade med att jag fick backa och varva upp för att komma upp för en backe som inte var speciellt brant och inte mer än 7-8m.

Något tips på vad jag ska börja kolla?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Kan va variatorerna som gått väck så uteslut dem först. Hissa upp maskinen i bak och testa dra på full mutter så den varvar upp i minst 7500-8000v i en halv sekund. .Om den bluddrar till då så är de motorfel. Du kan även testa variatorerna genom att ta av variatorskyddet och hålla upp huven lite så du ser variatorremmen samtidigt som du drar iväg. Om remmen åker ner onormalt mycket i sekundären just när de går tungt och motorn bluddrar så är de fel på sekundär eller primärvariatorn. De kan va fjädrar som gått av eller att de kärvar.
 

Laper

Medlem
22 feb 2021
21
0
1
Luleå
Kan va variatorerna som gått väck så uteslut dem först. Hissa upp maskinen i bak och testa dra på full mutter så den varvar upp i minst 7500-8000v i en halv sekund. .Om den bluddrar till då så är de motorfel. Du kan även testa variatorerna genom att ta av variatorskyddet och hålla upp huven lite så du ser variatorremmen samtidigt som du drar iväg. Om remmen åker ner onormalt mycket i sekundären just när de går tungt och motorn bluddrar så är de fel på sekundär eller primärvariatorn. De kan va fjädrar som gått av eller att de kärvar.
När jag tänker efter så är det nog inte bara när den går tungt utan även när man varvar från stillastående, man behöver liksom smyga upp den i varv för att den inte ska bluddra och kanske dö vid 4000-4500 varv. Men kör man så är det inga problem, så bara från stillastående vid hastig varvning.
Kan det vara något annat fel än variatorerna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
När jag tänker efter så är det nog inte bara när den går tungt utan även när man varvar från stillastående, man behöver liksom smyga upp den i varv för att den inte ska bluddra och kanske dö vid 4000-4500 varv. Men kör man så är det inga problem, så bara från stillastående vid hastig varvning.
Kan det vara något annat fel än variatorerna?
De kan mycket troligt va variatorerna, remmen sugs ner i sekundären. Orsaken kan va att fjädern är av i sekundären ,ja även i primären. Slår primären till på samma varvtal som den alltid gjort eller är tillslaget markant lägre nu?
Varvar den fullt ut som förut när du väl kommit förbi blöddret på full gas?
 

Laper

Medlem
22 feb 2021
21
0
1
Luleå
De kan mycket troligt va variatorerna, remmen sugs ner i sekundären. Orsaken kan va att fjädern är av i sekundären ,ja även i primären. Slår primären till på samma varvtal som den alltid gjort eller är tillslaget markant lägre nu?
Varvar den fullt ut som förut när du väl kommit förbi blöddret på full gas?
Jag har bara kört skoter två säsonger så är lite ny på det här. Kan du utveckla vad du menar med tillslag?
Man får gasa rätt mycket för att skotern ska börja röra sig när man ska börja köra första turen för dagen. Den rör sig knappt till en början. Får liksom varva upp lite mer för att den ska börja röra på sig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Jag har bara kört skoter två säsonger så är lite ny på det här. Kan du utveckla vad du menar med tillslag?
Man får gasa rätt mycket för att skotern ska börja röra sig när man ska börja köra första turen för dagen. Den rör sig knappt till en början. Får liksom varva upp lite mer för att den ska börja röra på sig.
Tillslag är när primärvariatorns skivor slår ihop mot remmen och maskinen börjar rör sig. Om jag gissar ska din slå till vid 3300-3500v om fjädern är fräsch. Men de va en bra ledtråd att du får gasa extra mycket när den är kall för de talar för kärvande primärvariator. Du bör plocka isär variatorn och kolla skicket på alla bussningar och rullar samt rengöra allt. Smörj inte in något med olja! Om primären kärvar så hamnar motorn utanför sitt rätta varvtal i förhållande till farten. De kan både bli för höga och för låga varv och då kan man tro de är fel på motorn.
 

Laper

Medlem
22 feb 2021
21
0
1
Luleå
Tillslag är när primärvariatorns skivor slår ihop mot remmen och maskinen börjar rör sig. Om jag gissar ska din slå till vid 3300-3500v om fjädern är fräsch. Men de va en bra ledtråd att du får gasa extra mycket när den är kall för de talar för kärvande primärvariator. Du bör plocka isär variatorn och kolla skicket på alla bussningar och rullar samt rengöra allt. Smörj inte in något med olja! Om primären kärvar så hamnar motorn utanför sitt rätta varvtal i förhållande till farten. De kan både bli för höga och för låga varv och då kan man tro de är fel på motorn.
Okej, tack för tipsen.
Kan detta också ha att göra med att den börjar bluddra och vill dö? Eller beror det på något annat tror du?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Okej, tack för tipsen.
Kan detta också ha att göra med att den börjar bluddra och vill dö? Eller beror det på något annat tror du?
Om den surblöddrar så är de osäkert om de beror på variatorerna. Om de är variatorer som växlar för mycket och inte växlar tillbaka så varvet blir på tok för lågt brukar de inte blöddra de blir snarare bara effektbortfall med båååande ljud om du förstår.
De skulle va bra om du kunde filma varvräknaren samtidigt som du kör och lägga in filmen här.