Indy 500 efi problem

apa

Prospect sledder
1 jan 2000
2
0
0
Vrider på nyckeln hör att pumpen startar drar i snöret skotern startar stannar efter ca 5 sek sedan helt död har gnista inget felmeddelande från efi boxen har kontrollmätt alla givare vad är felet?obs vill ej köpa ny efibox då den kostar 18500:-
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vad händer när den stannar? Stoppar bensinpumpen före eller efter att motorn dör?
Hur beter sig de tre reläerna?
(pumprelä, huvudrelä, "self shutoff relay")?

Ett tips är att koppla in kontrollampor provisoriskt efter kontakten på vart och ett av reläerna för att se vad som händer när motorn dör.

Ytterligare en möjlighet är dåligt batteri och/eller fel i likriktaren/spänningsregulatorn så att en massa störningar från laddningskretsen stör styrdonet.
Prova att först ladda batteriet fullt (och se till att det är i bra skick!), ta sedan bort säkringen för batteriladdning och provkör.

Om du har tillgång till oscilloskop så kolla att signalen från tändsystemet till insprutningen ser ut som den ska (osymmetrisk och ful sinusspänning, 100-200 V t-t har jag för mig)

För övrigt är insprutningsstyrdonet helt och hållet uppbyggt med standardkomponenter och alltså reparerbart. Det finns ingen som helst anledning att byta ut det om det inte är totalförstört av t ex brand eller korrosion.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tänk så här i stället...om det hade varit frågan om en bil från början med 90-talet som hade insprutningsproblem, skulle någon ens fundera på att byta till förgasare på den i så fall?

Vad som än har hänt så är det enklare, billigare och bättre att felsöka och reparera insprutningssystemet än att göra en tvivelaktig förgasarkonvertering.
Se bara till att läsa på i verkstadshandböcker mm innan felsökningen börjar, man måste ha klart för sig hur systemet är tänkt att fungera för att komma någon vart.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Som vanligt är det inte svart eller vitt.
Jag föredrar en förgasarmaskin av ett enda skäl, men det är skäl nog.
Egentligen är en EFI bättre då den ger rappare gensvar och håller stiften bland annat.
Förgasarfördel:
Lättmekat är inte ordet.
EFI:n är enklare om man ser till antal delar men det finns inte mycket som "pajar ihop" mer än soppapumpen.
På EFI räcker det med en kabel som glappar för att man ska bli tvungen att plocka fram multimetern.
Står man då en bit in i skogen är det inte kul.
En förgasare går faktiskt att riva i skogen (skit i en sån torde vara det vanligaste), även om det inte är kul alls men du hittar inte en EFI-box därute.
Jag skulle nog inte döma ut EFI-systemet direkt men jag skulle inte lägga arton papp på att restaurera det, om det nu är så illa.
På bilfronten gäller inte jämförelsen för du kan inte besiktiga en bil efter årsmodell -87 med förgasare då katten inte har chansen att göra det jobb som krävs av den efter -87.
Sen är kunskap alltid bra att ha.
Någon i din närhet borde kunna hjälpa dig, tycker jag.
Någon som inte pekar ut den absolut dyraste delen direkt utan att verkligen undersöka skotern.


 
I

Indy 500sp-92

Du bör hitta någon som har likadan skoter och testa med hans box.
Jag hade samma fel som du, inga felkoder från efi'n och ingen soppa från spridarna.

Fick låna en efi-box från en annan 92:a och då gick den.

Det pris jag fick på boxen var 17500:- så jag bytte till gasare istället.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Torbjorn. Jag tycker att du som sitter inne med all denna kunskap om dessa efiboxar, skulle du inte starta någon form av renoveringsfirma på dessa enheter.
För när jag läser dina inlägg så föstår jag att du har mycket kunskap när det gäller elprylar och boxarna är ju inte gratis verkar det som.
Så nåra slantar kan det väl bli, för ingen vet vart man vänder sej med boxen det blir en ny eller förgasarkonvertering.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...om någon har boxar liggande som definitivt är trasiga skulle jag nog kunna titta på dem. Men jag vet inte om jag vill starta någon affärsverksamhet kring det hela - åtminstone inte än.
Men den som har något intressant problem här i trakten kan ju höra av sig :)
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Feb-03 kl 10:44 PM (CET)]Det var inte så jag menade, det ska fungera som en hobby se brukar resten lösa sej. Det var så jag menade.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
det finns några som repar cdi-boxar&liknande,det är inte några större problem att öppna och repa dom
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag frågade Polarishandlaren om reparation och han sade att det hade funnits en firma tidigare men att dom hade gått i kk.
Och att repa en sån där box utan att ha schema eller dyl. är nog ganska så svårt.

Sedan så är det ju så att om man hade fått tag i nån hemmapulare som var villig att försöka så har man väl kunnat få vara utan skoter i flera månader. Om detta hade hänt i slutet på säsongen så hade man väl kunnat försöka sig på nån sån där lösning, men detta hände just i början på säsongen så det blev bara att riva ut skiten och sätt in förgasare.
Men boxen finns ju kvar så kanske jag hittar nån i framtiden som är villig att försöka laga den.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om den bara ligger och skräpar så kan ju jag lika väl ta en titt på den...
Har du reda på märkning på styrdonet förresten?
Förmodligen står det A11-000 och några siffror till på det, det är JECS nummer. T ex A11-000R32. Sedan finns det förmodligen Fuji- och Polaris-nummer på det också.
 

apa

Prospect sledder
1 jan 2000
2
0
0
Fick tag på en box för 2000:- startade direkt.körde 3km så small vevaxeln av.ny vevaxel 17500:- kul va. jag tror att jag köper skidor istället