Indy XLT SKS -94 Startproblem

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Ska kolla kompet imorgon. Får hoppas på det bästa.

Sista gången den startade stod den bara och bluddrade, fick upp den till 3,500 varv. Detta borde ju kunna tala för(?) nånting annat kanske. Har gått 600mil
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Jaha, efter en dags uppehåll var man på det igen. Plockade ur stiften för att rycka med soppakranen stängd för att få ur ev soppa ur vevhus.
Innan jag satte tillbaka stiften tänkte jag att jag kollar gnistan en gång till. Japp, det finns ingen gnista.

Vad är det första stället att börja felsöka?
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Har börjat undersöka lite sånt. Vet att ägaren innan inte använde stoppet på styret pga av risken att missa den och börja rycka.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Det som motsäger något sånt är att den bara stod och bluddrade sista gången den var igång. Känns som att det hände något den gången.

Finns det några "standard" fel som man ska börja med?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja, i inlägget innan fick du en indikation... Det finns en funktion som stryper motorn vid gashäng, dvs när gasreglage och trottel inte lirar ihop, och det brukar många uppfatta som bludder/misständningar.

Men har du inte gnista så är det gammal hederlig felsökning som gäller. Finns det 12V från statorlindningen? CDI-boxen? Tändspolen? Fungerar tändningslås? Dödarknapp? Nödstopp?
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Har varit ute och mätt upp kontakt i tändningslås, dödarknapp mm. Ryckt och kollat alla kablar. Utan framgång.

Men imorgon bär det av till stugan så nu står skotern på släpet. Hittade en Polaris kunnig som kunde ta emot den på lördag, känns väldigt tacksamt just nu. Så jag hoppas att det blir skoteråka av till början av veckan om det vill sig väl.
 

Urre

Medlem
27 jan 2011
16
0
1
FALUN
Tjena! Fått fart på maskinen än? Skulle vara intressant och höra vad som var fel. Ifall man själv råkar ut för det i framtiden.
 

genmark

Medlem
17 mar 2007
8
0
1
Vidsel
På min XLT touring -97 var det gasvajern som var för dåligt spänd
(ifall vajern skulle frysa så "dödar det tändningen) spände upp vajern
på gasarna så glappet vart mindre på gasreglaget, nu startar den
mycket lättare och går bättre på tomgång
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Har äntligen varit ute på första skoterturen.

Lämnade in skotern och fick den fixad. Gnistan berodde på CDI-boxen, en natt i värmen och gnistan var tillbaka. Hade någon spricka som är tätad med silicone tillsvidare. Har även fått nya munstycken/ventiler i förgasarna, slitna så soppan flödade in. Diverse nya slangar och lite annat plock. Så en del av grejerna är sånt som varit uppe till förslag i tråden.

Har haft batteriladdaren på under natten så imorse gick det att vrida igång den med elstarten. Kan inte påstå att den var lättstartad men det har iofs varit 25 grader kallt inatt.