Ingen gnista wildcat 700 EFI -93, Vart börjar jag?

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hej!

Som sagt så har jag en Wildcat 700 EFI -93

Jag har under en tid renoverat den, bytte då -kolvar, ringar, packningar. Efter renovering har jag kört den ca 2km och den har stått på tomgång kanske i 5 min.

Jag backade in den i garaget före Jul, idag när jag skulle ta ut den så vägrade den starta.

Symtom jag har haft efter renovering är att den har poffat ordentligt (Avgassmällar) Men inte som det brukar bli ibland när man kört och ska slå av den.

Utan det har varit så här: jag har ryckt i snöret, den vägrar starta, rycker ca 5 gånger till utan resultat (hör att efin pular in soppa)

När jag sen trycker på OFF knappen på styret så smäller det som fan!
Efter detta har hänt så har den startat.

Fram tills nu, nu startar den inte, ingen gnista.

Efin pumpar på som den skall, nytt batteri, nya stift!

Var ska jag börja?

Är stiften slut? (Av smällarna?)

Tacksam för svar!

MVH / Andreas
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Kopierat ur verkstadshandboken för 1994 Wildcat EFI, bör vara samma på -93. Du ska alltså mäta motståndet i spolarna på statorplattan. Statornplattan sitter innanför magnapullen på motorn. Du behöver inte demontera något, endast dra isär trepolig kontakt på kablaget som kommer ut ur motorn bakom magnapullen. Du behöver en multimeter.

CHARGE COIL (1)
1. Disconnect the triple-wire plug from the CDl unit to the magneto.
2. Set the selector on the OHM position; then touch the leads and zero the meter.
3. Connect the red meter lead to the green/red lead; connect the black meter lead to the black/red lead.
4. Charge coil resistance must be 450.0 ohms, +-20%.

CHARGE COIL (2)
1. Disconnect the triple-wire plug from the CDl unit to the magneto.
2. Set the elector on the OHM position; then touch the leads and zero the meter.
3. Connect the red meter lead to the green/red lead; connect the black meter lead to the brown/white lead.
4. Charge coil (2) resistance must be 45.0 ohms, +-20%.