Hej,
Jag är mindre kunnig i ämnet el, men jag är av den sorten som tycker det är kul att lära mig genom att försöka själv så mina funderingar är:
Jag har en Aktiv Panter -85 men en Rotax 503 i men jag har ingen gnista, så jag har börjat leta felet..
Från tändplattan har jag tre kablar som går till CDI boxen Röd/svart, Gul/svart & svart. Antar att Röd/svart & Gul/svart kommer från en varsin spole! Hur mäter jag om det är rätt värden?
Från CDI:n går det sedan 2 kablar bara Vit/blå & svart till tändspolen.. är de två spolarna i tändplattan sammankopplade genom CDI-boxen, om jag snurrat på Tändplattan skall jag då ha spänningen 12 V korta stunder i dessa kablar om det är rätt?? (kollar men mätlampa) Eller hur mäter jag?
Jag har två bruna kablar från tändspolen, som jag tror går till likriktaren och tändningen, det är väl jord? Om jag jordar dom så kopplar jag väl bort eventuell felkälla men tändning och ”säkerhetsstoppen”?
Kom gärna med förslag, tips eller utläggningar om hur det här med elen fungerar!!!
/Ulf
Jag är mindre kunnig i ämnet el, men jag är av den sorten som tycker det är kul att lära mig genom att försöka själv så mina funderingar är:
Jag har en Aktiv Panter -85 men en Rotax 503 i men jag har ingen gnista, så jag har börjat leta felet..
Från tändplattan har jag tre kablar som går till CDI boxen Röd/svart, Gul/svart & svart. Antar att Röd/svart & Gul/svart kommer från en varsin spole! Hur mäter jag om det är rätt värden?
Från CDI:n går det sedan 2 kablar bara Vit/blå & svart till tändspolen.. är de två spolarna i tändplattan sammankopplade genom CDI-boxen, om jag snurrat på Tändplattan skall jag då ha spänningen 12 V korta stunder i dessa kablar om det är rätt?? (kollar men mätlampa) Eller hur mäter jag?
Jag har två bruna kablar från tändspolen, som jag tror går till likriktaren och tändningen, det är väl jord? Om jag jordar dom så kopplar jag väl bort eventuell felkälla men tändning och ”säkerhetsstoppen”?
Kom gärna med förslag, tips eller utläggningar om hur det här med elen fungerar!!!
/Ulf