Inkörning Polaris -12

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Detta har kanske inte riktigt med inkörning att göra men jag provar här ändå.

Har slut på olja i garaget och lite i tanken, vi är ett gäng som ska ut och köra nu och grejen är den att macken här säljer bara nån Pennzoil (helsyntet skoterolja) och jag har aldrig blivit klok på vilken sorts olja som gäller.

Jag måste väl inte tanka VES Gold, Pennzoil för typ 120:- flaskan borde väl funka det med?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
kör du på VES gold så vet du att det är en bra olja. MEN det finns säkert flera oljor som är bättre och fullt tillräckligt bra . Pennzoil helsyntetisk är säkert minst lika bra. Så länge du inte kör på 2T outboard mineral oil borde väl den hålla ihop.
Skär den så är det nog inte av oljekvalitén, snarare brist på olja eller fabrikationsfel på motorn
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag kommer köra slut på den ves gold som jag har,sen kommer jag köra upp den racingolja som jag har kvar från fjolåret som är minst lika bra som ves.

Det enda som jag hört är att 800 är snudd på omöjliga att få igång om det varit svinkallt nån natt och du kör på "annan olja",och det har jag hört från flera olika pålitliga ägare.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Tack för svar.

Det blev så att jag köpte olja här på macken , jag frågade lite om den och han sa att den var bra . Det var tydligen inte Pennzoil utan den hette "Arctic Extreme" eller något i den stilen.

Det var iallafall helsyntet och riktig skoterolja som dom köpte in från skoterhandlare i stan så det är nog lugnt. Funkade bra under dagen iallafall!
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Det enda som jag hört är att 800 är snudd på omöjliga att få igång om det varit svinkallt nån natt och du kör på "annan olja",och det har jag hört från flera olika pålitliga ägare.
Stämmer bra det. VES Gold Plus (Observera "Plus") är en olja med _mycket_ bra köldegenskaper. Har än i dagsläget inte hittat någon annan olja som gör en Polaris 800 så lättdragen i mer extrem kyla som VES Gold Plus. Har varit med om en bekant som körde med delsyntet i sin -11:a och när han skulle ha i gång den vid -25 så var de snudd på att man fick vara två för å orka dra igång den.

Det finns säkert oljor som också gör att en Poo 800 är lättdragen i kyla, men hittills aldrig hört någon som upptäckt det eller själv märkt av någon sådan olja.

Jag fortsätter med VES Gold Plus eftersom den är bra, har rätt trevlig lukt, och inte är dyrare än någon annan högkvalitativ syntetolja.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Ang lukten på ves oljan, visst luktar den nya skit nu? Har man kört fast så får man ju knappt luft av dom starka avgaserna. Luktar ju nästan lika starkt och illa som e-tech's olja.

Verkar vara nya recept som alla skotertillverkare börjat med.
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Jag måste nog vara skadad av mitt yrke med dagliga oljedofter och bränsle lukter. För jag tycker inte alls att plus oljan luktar illa. Den luktar ju inte jordgubbe som gamla VES Gold, men inte alls farligt tycker jag. Rätt behaglig doft i min näsa :p
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Jo de har jag också tyckt, tills man kör fast och gasar mkt då blir de en hemskt stark lukt och man får inte luft, ibland svider de i ögonen också.

Prova stå framför en e-tech o dra i skidan när dom ska lös, rena tortyren :p
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Tycker inte alls min vare sig ryker mycket eller luktar nå trots olja i bensinen nu i början,förbrukningen verkar vara minimal också.
Perfekt! :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Min rök då som fanken från början men nu är det knappt något alls. Lukten var också hemsk ett tag, stod bredvid skotern medans jag höll på att värma upp den, det sved i näsan och halsen av lukten, men även det har blivit bättre! (kan bero på att jag inte har olja i tanken nu)

Och sen verkar min dra en tank olja på 10 mil..(har iaf hänt en gång) men jag ska kontakta ÅF om det för dom måste ju ha ställt oljepumpen åt helvette.