Inkörning

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Hej, jag har borrat upp båda cyllarna och satt nya kolvar.

Hur länge bör jag köra in innan jag kan börja gasa lite mera?

skotern är en summit 600 -99.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det finns två fallanger när det gäller inkörning ena sidan säger ~1% olja i tanken och lugn varierande körning utan fullgasrepor eller tung belastning tex lössnö i ca 1-2tankar.

Den andra sidan säger ingen extra olja och kör normalt se bara till att varmköra motorn ordentligt (fullt varm) innan du börja plåga den.

Jag har provat båda och överhuvudtaget inte märkt nån vare sig för eller nackdel med någon av dom så jag använder mig uteslutande av den senare nu mera.

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Okej, tack för svaren. Så du tycker att jag bara rent utav varmköra skotern ordentligt sen köra som vanligt?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
rotax 4-life skrev:
Okej, tack för svaren. Så du tycker att jag bara rent utav varmköra skotern ordentligt sen köra som vanligt?
Jag kan inte säga hur du ska göra men jag har iaf slutat med nån speciell inkörning det blir inte bättre enligt mina erfarenheter men som suddis säger slå i 1% extra olja i första tanken som extra säkerhet men nån fis körning behöver du inte ägna dig åt om du inte absolut vill puttra runt.

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej..
Kör som vanligt med normal soppa/olja
det du kan tänka på e ju att inte tok plåga första tankarna
å med tok plåga mena jag full plugg över tex en sjö

venture

Medlem
7 jan 2006
28
0
1
var med och plockade ut två nya f3 lt -96 för många år sen den ena kördes in varsamt medans den andra varm kördes och sedan var det tre st, fullgas repor över hela sjön c:a tre km det slutade med att den sistnämda fick bättre prestanda genom hela registret. obs den lever och mår fortfarande

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej
har samma erfarenhet av brosans gammla indy sport vi tog det normalt lungt ca 1 tank sen körde vi som vanligt dvs gasen i botten =)
vi har än inte träffat en polaris sport som gått lika bra å vare lika pigg

i dag har skotern gått ca 1200 mil,det e inte rört en skruv i motorn under den tiden...å den e inte kört snällt med
det enda service som den fått e nya stift varje höst..

vi gjorde ett komptest förra året mest på skoj...6kg i komp men det haltar på
hur bra som hällst iofs fattas det väl ca 15 hp men ändå
helt otroligt