Hallå.
Tänkte höra om det är fler än jag som irriterat mig på variatorskyddet som sitter orginal på procross/proclimb?
Jag har förvisso bara behövt ta lös den en gång, men den gången var ett helvete, och jag böjde sönder den rätt omgående så den fungerade lika bra som skit.
Tänkte därför höra om det finns intresse för ett "gammeldags" variatorskydd som man enkelt tar lös, samt faktiskt håller för en remsprängning utan att knövlas sönder, vilket jag sett på flertalet proclimb.
Här har ni första prototypen jag gjorde. Inte helr färdigt såklart, men ni förstår tanken:
[video=youtube;6iTDf-Co6yA]http://www.youtube.com/watch?v=6iTDf-Co6yA[/video]
Denna är bara gjort dubbla 0,7mm alu plåtar, så den är lite fladdrig, men det var enklare att göra en "mock up" på det viset.
Den slutgiltiga är tänkt att vara byggt i 3mm gods vilket håller bättre för smällar.
Det behövs ingen åverkan på några orginaldelar alls, inga nya borrhål eller någonting, allting använder befintliga hål och kräver bara 3 popnitar, en popnitgång, en 4,8mm borr, en borrmaskin, en 8mm, en 7mm samt en 10mm ringnyckel.
(borren är för att ta bort orginalfästet baktill, och popnita dit ett nytt fäste som använder sig av samma 3 orginalhål).
Kräver såklart lite mer finnish men ni förstår tanken, är det något skotersverige är intresserad av ?
Hade även tänkt bocka till ett skydd för bromsen, så man slipper remrester på bromsskivan, och bromsdamm/snöskvitter från bromsskivan mot variatorn.
Tänkte höra om det är fler än jag som irriterat mig på variatorskyddet som sitter orginal på procross/proclimb?
Jag har förvisso bara behövt ta lös den en gång, men den gången var ett helvete, och jag böjde sönder den rätt omgående så den fungerade lika bra som skit.
Tänkte därför höra om det finns intresse för ett "gammeldags" variatorskydd som man enkelt tar lös, samt faktiskt håller för en remsprängning utan att knövlas sönder, vilket jag sett på flertalet proclimb.
Här har ni första prototypen jag gjorde. Inte helr färdigt såklart, men ni förstår tanken:
[video=youtube;6iTDf-Co6yA]http://www.youtube.com/watch?v=6iTDf-Co6yA[/video]
Denna är bara gjort dubbla 0,7mm alu plåtar, så den är lite fladdrig, men det var enklare att göra en "mock up" på det viset.
Den slutgiltiga är tänkt att vara byggt i 3mm gods vilket håller bättre för smällar.
Det behövs ingen åverkan på några orginaldelar alls, inga nya borrhål eller någonting, allting använder befintliga hål och kräver bara 3 popnitar, en popnitgång, en 4,8mm borr, en borrmaskin, en 8mm, en 7mm samt en 10mm ringnyckel.
(borren är för att ta bort orginalfästet baktill, och popnita dit ett nytt fäste som använder sig av samma 3 orginalhål).
Kräver såklart lite mer finnish men ni förstår tanken, är det något skotersverige är intresserad av ?
Hade även tänkt bocka till ett skydd för bromsen, så man slipper remrester på bromsskivan, och bromsdamm/snöskvitter från bromsskivan mot variatorn.