iq´n vägrar gå bra!?

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Lindningen i statorn eller rotorn kan vara trasig, du har kontakt när den är kall men när den blir varm och vidgas så tappar den kontakt.
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Lindningen i statorn eller rotorn kan vara trasig, du har kontakt när den är kall men när den blir varm och vidgas så tappar den kontakt.
Får hoppas på att det inte är den! Rätt så dyr :(

EDIT: När den börjar sådär "varvstopp" om den får stå i kanske 5-10minuter så kan den gå ett tag igen, kan de verkligen va statorn då? Hinner den kylas ner så pass mkt att de börjar gå bra igen?
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
bästa hade vare ifall du hade en likadan maskin som funkar och då byta delar en i taget för att felsöka.
 
C

CROA

Som jag skrev i PMet till dig så tror jag att det inte handlar om något statorproblem.
Har du en skadad lack på lindningen så kommer skotern att tvärdö när den kortsluter och problemet uppdagas inte mer än några få gånger innan lindningen/arna är helt slut och skotern startar inte över huvudtaget.
 

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Nä hade veven varit sne så hade den aldrig gått bra. Men tempgivarn är ju bara å koppla ut så ser man om de är den som jävlas men kan väl inte skada me nytt :) när min hade stått ett litet tag så hade den typ fyllt ena pipan me soppa då den flöda, la man handen vid utblåset när man starta så var man helt dränkt i soppa så du kan ju kolla de :)
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Nä hade veven varit sne så hade den aldrig gått bra. Men tempgivarn är ju bara å koppla ut så ser man om de är den som jävlas men kan väl inte skada me nytt :) när min hade stått ett litet tag så hade den typ fyllt ena pipan me soppa då den flöda, la man handen vid utblåset när man starta så var man helt dränkt i soppa så du kan ju kolla de :)
Att den fyllt pipan var de pga oringen vid nålventilen som va trasig? :)
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Nu är tempgivaren bytt men blev ingen skillnad alls. Är samma
Cylinder den inte går på på tomgång, märks även att den går orent på den cylindern när den väl går också..
Kan de va så enkelt att nån tändhatt är dålig? Eller är de nå spök med förgasaren som gör att går dåligt
På den cylindern? Finns då iaf ingen oring till nålventilen på tmx gasaren! Och de är kollat att nålventilen håller
tätt så den flödar då inte där..
 

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Yes så var de men ja har inte tmx utan rack gasare å tmx har ju inte dom där o-ringarna :) Tycker de bara kan va nålventilen som bråkar då, prova skifta dom å då ser du om andra cyllen börjar flöda.
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Yes så var de men ja har inte tmx utan rack gasare å tmx har ju inte dom där o-ringarna :) Tycker de bara kan va nålventilen som bråkar då, prova skifta dom å då ser du om andra cyllen börjar flöda.
Blir att testa de nåndag här framöver :) Måste ju nästan vara förgasar fel! Annars blir ja då galen för allt annat som finns är ju testat :p
 

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Ja eftersom den flödar så kan de inte va nå annat eftersom nålventilen ska hålla tillbaks allt tryck, eller om pumpen gett upp? Har för mej att de kan börja trycka in soppa via vevhusventilationen om pumpen är säck. Vilken cylle är de som flödar nu?
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Ja eftersom den flödar så kan de inte va nå annat eftersom nålventilen ska hålla tillbaks allt tryck, eller om pumpen gett upp? Har för mej att de kan börja trycka in soppa via vevhusventilationen om pumpen är säck. Vilken cylle är de som flödar nu?
PTO sidan som går som en påse nötter nu!
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Varit och meckat idag, rev lös gasaren som den går dåligt på. Rengjorde båda munstyckena, och kollade nålmunstycket som är bild 21 på sprängskissen på förgasaren och det glappar inget där och nålen håller tätt så ingen soppa trycks då upp där!
Stoppa ihop allt och ut å testköra, och jag upplever att när ja kör på led där det går lätt för den, då går den hyfsat bra
men när de börjar gå tungt i lössnön då kommer typ dendära varvstoppen. Sen fortsätter den så en stund även på leden, men så hips så går den ganska bra igen! Tills ja åker ut i tungt före igen.. Och den går fortfarande bara på en på tomgång, eller ja en och en halv skulle man kunna säga för att den tänder på den ena men går inte rent på den!
För rycker ja tändhatten på PTO sidan så tappar den bara lite varv men den går fortfarande, men rycker jag då tändhatten på MAG sidan då dör skotern omgående.
Alltså går den inte speciellt bra på PTO sidan?
Jag har nu iprincip officiellt gett upp hoppet:(..
 

Turboricke

Medlem
10 okt 2010
30
0
1
Kalix
Hej fick hem min iq r -13 förra veckan igår när jag skulle starta den så lös temp lampan och den går som en påse skit tomgångsvarvet ligger lite över 1000rpm sen dör den efter några sekunder . kan tempgivaren verkligt redan ha pajat? har ju inte kört en meter. tacksam för svar